Thursday, June 08, 2006

Malmoedrama


Fick precis ett kryptiskt mail av en kompis som bor i Malmö. Hon hade mellan hennes aktiebolagsstudier följt en hetsig diskussion på Nöjesguidens hemsida i kölvattnet av en enligt mig ganska sann Möllanskildring. Min vän var jävligt upprörd över folks kommentarer till en av de arma skribenterna som fick kastat i ansiktet att hon bara knullat till sig jobbet och liknande. Visst är det skönt ändå att vi på 2000-talet misstänker alla kvinnor som tagit sig längre än avslutat gymnasie eller ICA-jobb att hon knullat sig dit?

Hur som helst.

Efter hennes upprörda (och smått danska mail med massa konstiga svordomar jag aldrig hört tidigare, det måste vara för att hon bor nära kontineten va?) läste jag kommentarena och fann en del intressanta saker. Det handlade om relationen A-kassa och "att vara kreativ och satsa på sitt skapande". Jag tycker verkligen att det borde finnas utrymme för att i det svenska samhället inte bara att tjäna staten och kapitalet och jobba i hederliga "riktiga" yrken. De flesta av Sveriges stora band skulle nog ställa sig bakom att det är A-kassan som har räddat dem när det varit knapert (och från kreativitetsdödande jobb) och på så sätt gjort att de kan satsa på sin musik. Musik som nu drar in enormt mycket pengar till Sverige och gör oss till tredje största musikexporterande nationen i världen efter USA och England.

Som alla vet så måste den som går på A-kassa "aktivt söka jobb". Men med en del människor så kan Arbetsförmedlingen se genom fingrarna med huruvida detta görs "aktivt" eller inte. Promenerar man in med tillräckligt stort självförtroende och deklarerar att man vill statsa på sitt skapande och inte jobba med att torka dagisrumpa så kan man ges lite tyst dispens. Man kan tycka vad man vill om det. Men alltså är verkligen Arbetsförmedlingen rätt instans att bedöma vilka av alla jeppar med konstnärliga ambitioner som menar allvar med sitt skapande? Jag vet inte vad ni har för erfarenhet av Arbetsförmedlingen men alltså mitt intryck är att de INTE är rätt människor att bedöma det.

Sverige kanske borde prova konstnärslön i större utsträckning? Min kompis i Amsterdam hade blivit beviljad det i två år och han tyckte systemet i Holland fungerade väldigt bra. Då är det åtminstone kvalificerade människor som beviljar dig skattefinaniserad uteserveringsöl.

Arbetsförmledlare är för övrigt ett framtidsyrke har jag hört. Känns tryggt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home