Friday, March 09, 2007

Helstekt fisk, akademikertjyvlyssning och feministhäng


Gårdagen blev riktigt trevlig. Jag och Anders hamnade inklämd vid ett litet bord typ en centimeter från min favoritakademiker tillika föreläsare Karin Johannisson och någon tysk författare. Det var lite lustigt faktiskt. Jag som idéhistoria-student bredvid en idéhistoria-professor och Anders som är översättare bredvid en tysk författare! Jag förstod så klart inte vad de sa och Anders ville inte tjuvlyssna för mycket men de verkade prata om skitintressanta saker. De var allt ifrån den italienska renässansen, massa författare vars kurslitteratur vi läser och Uppsala-universitets kvoteringsförsök. Hade kunnat bli en intressant Tjuvlyssnat-grej (för akademiker då...).

Jag åt en grillad fisk. SÅ gott! De låg och gapade, hade små illbattingar till tänder och var hade frasigt skin. Helstekt fisk är grejen tror jag! Förrättslaxen i sin tur typ smälte i munnen. ICA:s vakuumförpackade laxskivor känns liksom inte lika roligt nu när man vet hur lax skall smaka. Eller som Fia uttryckte det fint på fyllan när jag som köttnovis frågade var skillanden mellan inplastat kött och kött i papper var: (med upprörd oförstående ton, raljerandes över min fråga) "Hallå, vad tror du är skillnaden mellan inplastad och ej insplastad människa!?!"


Efter Hambergs blere feminstfest på Orange. Trevligt är ordet. På ett bra sätt. Inte på det svala, tillrättalagda trevligt sättet. Inte heller på det uppenbart systerskapliga-feminist-trevlighets-sättet. Bara bra trevligt. Orange kändes verkligen som en bar och det fick mig att inse att vi inte har någon riktigt bar i den här stan. Jaha vad menar jag med det liksom? Vi har ju flera små ställen med alkoholservering och förkromad inredning... Vad jag menar är att det inte finns något ställe där man alltid vet att det hänger schyssta människor, som man kan glida in på och hänga på oavsett om man har sällskap eller inte. Det kanske är Sverige det är fel på snarare än Uppsala men jag skulle gärna vilja kunna sätta mig själv på en bar med en bok, eller block och penna utan att folk tror att man vill bli uppraggad eller att inte har några kompisar. Äh orkar inte utveckla.

POZ POZ IAF

0 Comments:

Post a Comment

<< Home