Monday, September 25, 2006

If you're hungry - don't read this!

Upptäckte att det var en del matbilder i gårdagens lite snyftiga inlägg om att sommaren är kort och så... Kom på att jag faktiskt inte delat med mig av särskilt mycket mattips till er! Ni som läst min blogg länge vet att jag har ett väldigt lustfyllt men väldigt krävande förhållande till mat (läs mer om min traumatiska matuppväxt som ligger grund till detta här). Jag är en matbrat som blir sjukt ledsen och kinkig över både äckliga halvfabrikat, fina råvaror misshandlade på dyra krogar och restaurangers inkompetens i att laga enkel god och billig mat. Nu när jag jobbar så mycket äter jag ute nästan varje dag och jag kan inte säga att jag gillar det. Jävla mycket taskig mat till överpriser alltså. Nej när det kommer till mat är jag en riktig hemmagris. Därför listar jag lite av mina favvorecept och kanske även lite bra ingredienser att ha hemma om man "bara vill slänga ihop nåt".

Mat Ami-style!

Blinier med finhackad rödlök, gräddfil och rom. Blinier är ryska plättar och görs med lite bovetemjöl. Sjukt gott och kan med fördel ätas till lyxig helgfrukost.

Kantarelltoast. Så enkelt, så gott! Smörstek kantarellerna med lite svartpeppar, salt och kanske en minivitlök eller nåt. Lägg på macka och dö av godhet!

Djävulskyckling. Italienskt recept på hel kyckling i ugn med rosmarin, massa citron, piri piri och vitlök. Äts med fördel aioli och sallad. Blir kyckling över - gör tex. en pastasallad dagen efter.

Bulgursallad. Kanske världens bästa mat. Ta lite vad du har hemma i grönsaksväg tex. rödlök, gurka, tomat, augergine, sallad etc och adda typ knaperstekt bacon eller en kycklingfilé för att göra det lite matigt. Någon färsk krydda är dock viktigt: persilja eller koriander är grymt gott. Går på typ tio röda!

Wasabikyckling och sesam. Kycklingfiléer steks med wasabipulver (på tub är fjantigt dyrt) och dränks i massa sesamfrön. Äts med fullkornsris och en sallad med böngroddar och finstrimlade morötter.

Medelhavsgratäng. Uppdatera vanliga potatisgratängen med zucchini, aubergine, tomat, oliver, fetaost, mozzarella eller lite vad du tycker är gott.

Indiska räkor. Räkor, matlagningsgrädde massa indiska kryddor och kanske ärtor, haricotes vertes eller nån annan grönsak du bör ha i frysen. Ris såklart.

Rissotto. Krångla inte till det. Lite zucchini är allt som behövs förutom det gamla vanliga.

Nachos. Megahungerns räddare. Gör en stor salsa och frys in, paco maco-salsa på burk går an den också men är inte lika billig om man är student. Mosa ihop en guacamole och adda lite majs och grönsaker du eventuellt har hemma. Megapåsar nachos finns på Willys. Små minipåsar från Ica och Konsum är totalförbjudet. Sjukt o-prisvärt och ingen större skillnad i smak när man köper neutrala.

Nästan vad som helst med färsk sparris i. Gärna ihop med walnötter också.

Pasta med tomatsås. Sjukt gott med bara lite finhackad färsk persilja eller hanckade oliver i. Inga Eldoradooliver dock.

Vietnamesisk glasnudelsoppa. Ganska avancerat första gången men sen går det av bara farten. Recept finns i "Kärlek, oliver och timjan". Typ det godaste man kan äta. VARFÖR VARFÖR VRAFÖR FINNS DET INGEN VIETNAMESISK RESTAURANG I UPPSALA!!!! "Kärlek, oliver och timjan" är fö en mycket bra kokbok. ALLA recept där är goda.

Harira. Marockos nationalrätt. Köp ett lamm och laga denna rätt och du har mat för flera veckor om du inte bjuder på fest. Jag brukar frysa in jag vette hur många påsar att värma när man är lite ledsen, kinkig och ha tappat tron på mänskligheten och skulle bli själmordsbenägen om man skulle ställa sig och laga nåt och det skulle råka bli äckligt vilket mat tenderar att bli när man ställer sig vid spisen trött och ledsen.

Potatisklyftor med massa vitlök. Uppdatera dem med att ungsbaka lite rödbetsklyftor också.

Fisk i ugn med pepparrot. Lite kokt potatis och nån sås med kanske också pepparrot i.

Franska fisksoppa. Tomatkrossbas, lite grönsaker, lite fisk och/eller skaldjur och saffran.

Stuvade makaroner med kanperstekt bacon. Gammeldags makaroner är det som gäller.

Linsoppa. Kan vara hur tråkigt som helst eller hur gott som helst. Skillnaden mellan dessa två ytterligheter stavas färsk koriander. Färsk koriander köper du inte i kruka på Ica. Den köper du på iranilivs. Allt annat är ett hån mot både dig, mig som personer och samtliga invandrade matentreprenörer i detta land.

Hemmagjord pizza.

Orkar inte lista mer saker nu. Blev hungrig och måste göra en kantarelltoast känner jag.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

åh neisch! Nu blev jag hungrig! MMM... mitt tips till dig lilla Amish, är att under varma sommardagar köpa arabbröd på Sivia (jag får säga arab för jag är nästan irani), fetaost och en god och söt vattenmelon som låter ihålig när man knackar på den. Man pluttar i allt i brödet och äter. Man kan också steka auberginer i panna tillsammans med vitlök och lök och så voilá ! En god röra som med fördel också avnjuts i arabbröd. Vissa festar till det med ett ensides-stekt ägg till också.

11:14 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Tack Elin! Fick ett bra blogginläggsförslag där med hur olika skal på frukter och grönsaker skall låta och kännas för att de skall vara goda! Det är en hel vetenskap verkligen!

11:19 PM  

Post a Comment

<< Home