Sunday, September 17, 2006

Full och ödesm'ttad - val 2006


Det är val imorgon. Jag mår lite illa och vet inte fram eller bak, upp eller ner, höger eller vänster. Jag tycker det är lite scary att det kommer bli borgerligt imorgon. Jag älskar att vi har en stark oppositipn som ser saker annorlunda och som tvingar de de sittande (och alla oss andra också kanske) att tänka nytt och tvingar de styrande att tänka om hundra gånger men alltså jag vette fan om jag vill att de skall vara något annat än en stark opposition. Jag menar i reella sakfrågor och i medel kan man faktiskt få personer och partier att ändra sig. Men grundläggande människosyn ( ochgenom historien bevisad, det spelar ingen rol att en reklambyrå sätter tillsätter prefixet nya på moderaterna) tror jag däremot är svårare att ändra hos folk. Jag vet att den del saker kommer bli bättre med ett borgerligt styre men det är saker som jag tror skulle kunna bli bättre det sedvanliga röda styret också. Småföretagsgrejen tex - I love småföretag och tycker de är hur viktiga som helst. Även om jag varit en ganska röd i själ sedan jag började tänka abstrakt har jag många gånger tyckt att högern kommit med mer progressiva och opitimistiska förslag. De röda håller på en del så KEFFA saker men jag tror att det är lättare att lära gamla hundar att sitta än att känna eller vad man skall säga. Högerblocket är ju duktiga att fokusera på viktiga saker i valdebatten men det är så mycket obehagliga saker som de, eller deras enskilda partier tycker som det inte pratas om för så klart att de skall vinna valet. Detsamma med vänsterblocket no shit men där å amdr aisdan vet man hur effektiva sossarna är i sitt totala nedtryckande av diverse kommunistelement vars slutmål är att förstatliga ungefär allt i Sverige. Odemokratisk kan tyckas men ack så tryggt. Jag vet däremot inte hur effektiva moderaterna kommer vara att trycka ner "främlingfientliga" element hos folkpartiet eller direkt antifeministiska element hos kristdemokraterna. Folkpartiet ni kunde faktiskt fått min röst om ni inte slutat vara liberala någon gång jag vet inte när!

Orkar inte riktigt ha en utläggning om det här på fyllan, Jag kommer inte vara en av den som påverkas särskilt mycket av valet som person, därför kan jag kanske till skillnad från andra tycka att det är spännande och inte enbart ödesmättat. Men ändå, det är en jävligt stor sak att Sverige anathligen kommer att byra regering imorgon. För jag bryr mig om fler än om mig själv och mitt lönekuvert och min framtid. Jag kommer alltid att klara mig, jag har alla förutsättingar från dayone. Sverige kommer kanske inte alltid att klara sig även fast vi kanske har alla förutsättningar från day one. Efter en jävla massa om och men kommer jag rösta rött imorgon. Sen att jag kommer tycka att det är hur kul som helsty personligen att följa en eventuell borgerlig regering det är nåt helt annat men inte ett skäl att rösta på dem-

Talspråk och felstavat. Take it or leave it. Rösta imorogn iaf.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är kusligt hur likadant vi känner/tänker inför det hela.

Förhoppningsvis kommer Folkpartiet att revidera den nyliberala riktning de har slagit in på och komma tillbaka i nästa valrörelse med reclaimat socialliberalt engegemang, för precis som fp:s gamla slagord löd så kräver politiken både hjärta och hjärna.

Bengt Westerberg-revival någon?

5:51 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Jag var lite för ung för att kunna vara riktigt Bengt Westerberg-fan men vad man hör om honom nu så låter det ju väldigt, väldigt långt borta från det folkpartiet är idag. det skulle banne mig behövas ett nytt (på riktigt) socialliberalparti men vad skulle det heta - ny demokrati liksom?

9:53 PM  

Post a Comment

<< Home