Friday, September 08, 2006

Preventivmedel, skrivkramp och ett taget beslut

Eftersom jag för tillfället lider av skrivkramp så bjuder jag här på en gammal text som jag publicerade här på bloggen som mitt typ tredje inlägg eller nåt. Läs, begrunda och diskutera tills jag återkommer. Jag har massa texter om allt möjligt som jag har påbörjat men för närvarande orkar jag inte avsluta dem. Jag lägger mig istället i badet med Arena eller DN alternativt går ut och dricker öl med någon kompis och diskuterar sönder ämnet där så att jag tröttnar på ämnet eller texten. Men håll ut, jag känner min inspiration komma tillbaka. Som tidigare inlägget skvallrat om har jag den här veckan mest funderat över ett erbjudande jag fått. Nu är beslutet äntligen taget och svaret blev ja så nu kan jag släppa det som har malt i mitt huvud sedan i måndags. Nu kan jag tänka på annat och jag känner inspirationen komma tillbaks. Ikväll skall jag ha naken quality-time med Anty och sen Two tons of Fun på ÖG, imorgon skall jag dansa på borden så full att Ebba von Sydow skulle kräkas om hon såg mig, på söndag sätter jag mig på tåget till Göteborg och påbörjar mitt nya liv.

Ja just ja den utlovade texten också...

I don't need you loving services any longer

Nu i dagarna firar vi tre års jubileum. Ni skall bara veta hur bra vi har haft det. I början var det lite problem med tilliten. Jag hade precis kommit från en treårig krånglig relation där man aldrig visste var man hade varandra, aldrig visste var den andra stod, varför man mådde dåligt – om det faktiskt var ens eget eller den andras del eller om allt bara blivit psykosomatisk efter allt krångel och den soppa som relationen utvecklat sig till. Sexlusten lyste med sin frånvaro och jag visste absolut inte om allt någonsin skulle bli bra igen och om jag någonsin skulle lita på någon i en ny relation.

Jag pratade med så många om mina problem: alla sa detsamma ”slappna av, är du säker på att du inte bara borde prova en ny typ, den du har nu kanske bara inte är din sort? Det finns nackdelar med alla, ingen är perfekt”. Ömsom målmedvetet, ömsom famlandes i mörkret fortsatte jag leta. Det var tvunget att finnas något bättre!

Till slut hamnade jag i en vacker arkitektritat villa särandes på benen för en total främling. 500 spänn kostade det och det gjorde fruktansvärt ont i en sekund innan det var slut och jag gick förväntansfull hem undrandes vad som nu skulle hända. "Fem år räcker det nu". Var denna nu den rätta?

Nu har som sagt tre år gått och jag har älskat varje sekund med min nya partner. Visst, vi hade en mindre kris när jag blev oväntat gravid då jag ifrågasatte om du verkligen var den rätta för mig. Men efter att ha pratat med människor och läst på så insåg jag att man inte kunde vara mer än 98% säker med någon. Det hade allt lika gärna kunnat ha hänt med någon annan. Men det hela var över på några veckor och glömt och gömt sedan dess.

Nu önskar (och missionerar) jag för att fler tjejer skall få uppleva det fina i den relationen jag har med dig, i att låta sin kropp vara opåverkad av hormoner. Hormoner som inte bara kan få dig att få blodpropp i hjärnan, gråta till Sunset Beach varje eftermiddag, bli lite tjock/lite arg/lite svullen som är dyrare än andra preventivmedel, som du kan råka glömma och gör chansen ännu större att bli gravid (om du inte har p-stav vilket är ännu större vansinne) och som kan även få dig att tappa sexlusten. Med p-pillren kan du aldrig riktigt bedöma själv om dina eventuella problem beror på dem eller nåt annat. Det går alltid att intala sig själv eller sin partner: ”nämen det är säkert bara nåt med p-pillren” när du är svajig, är arg för att han inte kan prata om sina känslor, när du har fått urinvägs/svampinfektion/ont i fittan igen efter sex. Egentligen kanske det är något helt annat, eller så kanske det är p-pillren men som sagt vem vet? ”Alla tjejer reagerar olika på olika p-piller” – har alla fått höra som besökt en välmenande ungdomsmottagning. Allt eller inget kan vara p-pillrens fel men:

DU FÅR SKÖRARE SLEMHINNOR AV P-PILLER!

Det innebär att om du skulle vara kille så skulle du ha svårare att få stånd på lång sikt och inte bli lika hård som den skulle vara opåverkad. Detta är något som man får av alla p-piller oavsett sort på lång sikt, vilket alla barnmorskor, gynekologer och läkare har bekräftat sedan jag började fråga om det. Det är inte alltid att det ställer till enorma problem, eller ens märks (du kanske bara tror att du inte blir lika kåt av din kille längre?). Vilka män skulle gå med på att använda ett sådant preventivmedel i åratal? Nu pratar vi inte en natt, då de flesta använder kondom som de flesta upplevt kan få fumliga killar att tappa stinget. Nej det är en jävla skandal att det inte forskats mer på manliga preventivmedel. Men sen kanske det säger sig självt, att man inte gärna mister bekvämigheten i att någon annan får betala priset och ta konsekvenser för ens knullande. Männen är smarta nog att fatta att det är en rätt läskig grej att ställa om hela kroppens system för att få knulla lite.

Även i förhållanden är det fortfarande kvinnans ansvar att inte bli gravid. Sådant skämt i dagens ”jämställda samhälle”. I ”jämställda” förhållanden kanske man föresten delar på kostnaden för p-pillrena. G thanks!

”Jamen det finns ju inga andra bra alternativ ju brukar det låta”. BRA alternativ? Den kvinnliga delen av befolkning fick länge nöja sig med att agera mänskliga försöksråttor med första generationens p-piller. Konsekvenserna var att halva den sexuellt frigjorda kvinnligheten numer genomlidit livmoderscancer och diverse andra sjukdomar som kan kopplas till p-piller ätandet, var det är BRA alternativ? Den sexuella revolutionen gjort mycket för kvinnans frigörelse (och ökade männens tillgång på fitta) men visst är det gulligt att man nu när kvinnorna agerat försökskaniner och man hittat något någorlunda fungerande, då först kom på att det inte så schysst att låta alla männen genomlida samma sak för att ta fram ett manligt preventivmedel, jag menar nu finns det ju faktiskt ett som fyller sin funktion. Fiffigt va?

Men vad är då ett bra alternativ (som fortfarande existerar i verkligheten och framförallt i folks medvetande?). Kondom är bland de mer bespottade preventivmedlen (förutom sådana saker som pessar, som man bara sätt i äckliga danska sexfilmer från 70-talet när man gick i skolan). Både tjejer och killar lyfter fram argument som att det är krångligt och att man mister lite av känslan. Men vad är det som är krångligt? Att ta ett avbrott? Det gör man ju ur som helst ibland för att byta ställning, pusta ut lite eller vad det nu kan vara. Att springa och hämta den? Handlar bara om vana och jag menar i parförhållanden brukar man hålla till mest i sängen eller soffan, varför inte sprida ut lite kondomer överallt? Att få på den? Please guys ni skall erövra månen, mars, bestiga Mount Everest och inneha alla VD-poster men inte få på er en kondom..? Att man förlorar en del av känslan? Jo tack jag vet, det är inte jätteskönt att knulla med svampinfektion. Visste det kanske inte känns likadant som utan, men alla som vet något om kvinnlig sexualitet dvs alla som läst något av Aftonbladet eller Frida vet att de flesta tjejer inte kommer av enbart penetrerande sex.

Jag tror att det har att göra mest med killens ofta omedvetna motvilja i kombination med tjejernas vilja att vara till lags. Jag menar alla tjejer upplever ju ändå mer eller mindre krångel av sina preventivmedel som hon använder. Alltifrån två dagars oro och ångest över tron om att hon är gravid pga av missat p-piller, rubbat humör i några veckor vid testandet av ny p-pillersort, ont under eller efter sex pga av svampinfektioner som fås lättare vid p-piller ätande, viktuppgång och ångesten över det, bara krånglet med att springa till gynekologen och byta p-piller om man haft oturen att inte hitta rätt direkt. Detta är alla konsekvenser som tjejer ofta får ta helt själva. Så otroligt ojämställt när man tänker på det. Men man tänker inte på det, för det är så självklart att tjejer skall äta p-piller. Så självklart att tjejerna skall ta nästan alla konsekvenser av det gemensamma sexlivet.

Avfärda nu inte det här med att tänka ”men det fungerar rätt bra för mig”. Varför skall det fungera ”rätt bra” för dig när det fungerar helt komplikationsfritt för din kille? Var är logiken i det? It takes two to tango..

Say after me: I don’t need your loving services any longer!
Thanks to you - Sinnamon

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det där var så bra skrivet och uttryckt att jag äntligen fattade ett beslut som har gnagt mig länge!

Tack!

Nu får jag se om jag blir av med många biverkningar (?) som yrsel, illamående, 4 veckors småblödande, hjärtklappning och tryck mot bröstet, seppighet och gråtande till allt möjligt och omöjligt.

=)

9:39 AM  

Post a Comment

<< Home