Monday, September 04, 2006

Första natten i ny lägenhet


Sitter i min nya lägenhet på Väderkvarsgatan. Har känslan av att vara på besök hos någon släkting, vars lägenhet känns igen, känns mysig men inte känns hemma. Anders ligger i sängen och läser en skildring från de ryska arbetslägren i Sibirien. Det luktar Änglagott-teblandning och lite damm som kom med från Ymergatan därifrån vi precis flyttat. Jag är väldigt ful och har två extremt stora blåröda märken på höger kind. Det ser ut som att någon fimpat mig på två ställen i ansiktet. Very uncharming. Låt mig berätta: Jag fick i förrgår en antydan till en finne på kinden. Dags att göra blixaktion tänkte jag och erinrade mig om att jag läst att det bara skulle vara att klutta lite tandkräm över natten och vips! så skulle de vara uttorkade dagen efter. Mega-hypade Ole Henriksen hade gått i god för det tipset så det kan ju inte vara helt fel. Sagt och gjort. På fyllan kletade jag på kanske lite för mycket tandkräm på två ställen på kinden (bäst att ta det säkra före det osäkra och kleta på lite på något som inte ens är en finna utan bara lite rött). När jag vaknade imorse så dog jag inte så lite. Tandkrämen hade nästintill frätt sönder min hud! Det som igår hade varit små antydningar till finnar, eller nåt rött vad det nu var, var nu stora rödblåa märken helt omöjliga att täcka! Tack Ole Henriksen, hade jag varit amerikan hade jag fan stämt dig! Andra jobbiga skönhetsgrejer: jag har för första gången i mitt liv sådan där utvikningsbar spegel som man kan se sig själv från sidan och bakifrån. Fucking hell mitt hår är helt sjukt slitet och har tretton olika nyanser och kvalitéer! Har jag alltid sett ut så utan att veta om det för att jag inte haft en sådan spegel?

Annars så hänger det lite nakna glödlampor i typ alla rum förutom en röd restauranglampa från Kina i vardagsrummet, kylskåp och skafferi är helt fyllt med mat för 1400 kronor och jag känner mig lite allmänt själlös pga att jag inte har samtliga mina böcker i den nya lägenheten. Eftersom vi nedgraderat oss i storlek och insett att 13 flyttlådor med enbart böcker och 17 med skivor är lite over-kill att släpa med sig vart man än flyttar så tog vi ett vuxen beslut på att köra hem det mesta till våra föräldrar. Kom dock på så fort alla resterande böcker var uppackade att det var ett jättedålig idé och att jag saknade alla böcker och känslan av att leva i ett bibliotek. Skit samma att hälften är sådant man aldrig kommer läsa igen - att skiljas från dem är att skiljas från en bit av mig själv!

Saknar att skriva dagbok (eller skunkdagbok) lite och bara ösa ur sig massa oväsentligheter. Har nu lite ångest för att jag vräker ur mig dessa för bloggen oadekvata och kanske provocerande ointressanta sakerna. Jag borde kanske skriva om valet. Jag har varit på väg att skriva om valet. Det enda man läser är ju om valet. Det enda man diskuterar är valet, varenda reklamkampanj för alltifrån ketchup till blomogram har något slags val-tema. Fram tills rösterna är räknade är världen bara en valkuliss. Jag blir nervös av valet. Ser fram emot att det snart är över.

Måste börja plugga snart. Världen är så komplex och jag blir tokig av att försöka greppa den men den bara glider mig ur händerna som en hal tvål. Var verkligen tvålen lika hal för 30-år sedan? Har sådana som jag alltid upplevt den som hal när den egentligen legat där stilla i handen redo att omslutas av mina händer? Varför har man inbillat mig och mina likar att världen inte kan förstås hur mycket man än ser och känner? Borde man inte se och känna? Har världen en annan myndighetsålder än Systemet och vallokalen? Var hittar jag den informationen i så fall? Jag ligger snart i graven och om världen vill att jag skall ha tillfört den något så får den fan ta och ge lite ledtrådar. Om det inte är nödvändigt please leave a note!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home