Sunday, June 11, 2006

Let me see you strip

Jag och min kära vän har druckit öl på Uplands och sedvanligen diskuterat manshat eller elitfeminism som det numer heter. Hon har lekt med tanken på att börja strippa pga prekär pengasituation och allmänt intresse för att se vad fan det handlar om. Jag tyckte att det var en ganska bra idé faktiskt. Hon har uppenbarligen tänkt igenom det mycket och eftersom hon tillhör den privilegierade, upplysta medelklassen kommer hon säkerligen komma undan det mesta stigmatiserandet. Skulle det vara en tjej med lite sämre socialt skyddsnät, inte lika stark kararktär, som inte var lika smart och med lika mycket skinn på näsan som min vän skulle jag göra allt vad som stod i min makt för att ändra företaget.

Jag menar till skillnad från när gemene kvinna går på krogen och blir uttittad och juckad mot av massa män när hon dansar så har man ju som strippa gått in t o t a l t i en roll. På krogen kränker de (eller bara irriterar en beroende på vilket humör man är på) ens faktiska person. Som strippa är det bara en spelad roll. En roll där varenda karl vet att det är se men inte röra. Sen är väl frågan om hon faktiskt orkar med att spela en sådan roll på jobbet där folk i rent önsketänkande ha svårt att se att det faktiskt är en roll. Men man spelar en roll i oerhört många yrken och i världigt många situationer vilket jag personligen tror är oerhört utmattande i längden. Jag tror hur som helst att man ganska snabbt inser om strippvärlden är något man pallar med eller inte. Min vän har den fina möjligheten att ringa mam och paps om hon visar sig bli röd i ansiktet av vrede eller vit och rödrandig av obehag och gråt. Då kan hon bara återgå till sin genusvetenskap och ha underlag och kontakter till hennes doktorsavhandling. Den möjligheten har tyvär inte alla.

Jag vet inte. Kanske är jag naiv? Men alltså nej. Hon har inget att förlora på det hela. Hon kommer inte börja prostituera sig, hon kommer inte börja knarka. Mår hon dåligt kan hennes föräldrar betala hennes terapi. Det värsta som skulle kunna hända just en sån som henne skulle kanske vara att missta tron på mänskligheten/manligheten, men please hon läser genusvetenskap hon dissikerar redan det värsta sidorna av manssamhället 24/7.

Kära blogg, innebär ovanstående tankar att jag är liberalfeminist? Vad innebär det i så fall?

All those questions..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home