Saturday, February 03, 2007

Klockan är närmar sig hundra och festen har börjat spela foltbollsspel


Kära bloggen! Är på 50-års fest ute i Bäsinge. Anders fars 50-årsdag firas av nära och kära på gården. Dagen började 7.30 med att det skulle upp och sjungas! Snälla bondfamiljen låt mig sova liksom! Det är lördag man går inte upp och väcker ett födelsedagsbarn 7.30 en lördag! Eller jo det är precis det man gör. De har rätt, jag har fel. Skulle han gått upp och matat korna innan han blev grattad - hur ompysslat känns det? Hes morgonsång vid 7.30 avslöstes snabbt i festföreredelser. Flaggor skulle hissas, dukar pressas och gud vet vad. Vid 9.00 var det full panik för att jag och Anders inte hade kommit iväg till Coop och Ica för att hämta köttallrikar och tårtor. Bör tilläggas att gästerna skulle komma runt 14.00. "Tänk om någon kommer innan då?". "Kommer de innan utsatt tid får de väl ta att allt inte är helt iordninggjort" tyckte jag och Anders. Ingen höll med.

9.30 satte vi oss i bilen in till Avesta centralort. En helt ny värld uppdagas för mig 9.45 på Coops bageri/café. Massa folk sitter och fikar! De tar inte bara en snabb kaffe innan storhandlingen, nej de fikar, som du och jag, du vet i s t o r s t a n, fast med utsikt över Coop-kassorna, 9.45 en lördagmorgonen i goda vänners lag! Jag och Anders har så klart inte tid för sådant lättjefullt beteende, gästerna kommer ju om fyra timmar! Vi köper varsin Milanoruta och Toscakaka och äter i bilen. Anders kommer på att kakan är snyggare är den är god och jag kommer på att det enda jag gillar med Toscatårtor är toscaöverdraget. Jag äter således bara upp överdraget. 11.00 hemma. Nu serveras det smörgåstårta! 1.5 h förmiddagssömn senare kommer de första gästerna och det äts igen: pastrami, kalkon, passionsfrukt, melon, potatissallad, potatisgratäng, jordgubbar, vindruvor, papaya, ost, ost, ost, läsk, cava, Grolsh, kaffe, Schwarzwaldtårta, hallontårta, Toscatårta (jag äter bara överdraget), hembakta kakor, choklad och jag vet inte vad. Så har vi ätit hela dagen. Kräket har varit i nivå med halsmandlarna känns det som. En grej bara innan jag slutar: typ alla som Anders inte träffat på länge frågar när Anders skall ta över gården (han är äldsteson). "Det finns ju hur mycket fina stugor som hest här på markerna!".

Well läsare, det är den rapporten ni får. Nu kallar festligheterna där nere.
En sak bara - har förstått att jag kan uppfattas som raljerande över saker/tillställningar/personer etc som jag faktiskt gillar. Därför måste jag tillägga hur himla fint det är att vara ute på landet med människor med lite annat perspektiv på tillvaron än typ hur de skall klättra uppåt i (den av staden skapade) samhällshierkin. Ja det är ju inte bara därför det är trevligt men ni kanske förstår grejen.
KRAM!

2 Comments:

Blogger kalliljas said...

Haha - det här var det roligaste inlägget här på länge! Kändes lite som en dålig svensk film där din svärfar spelades av Per Oscarsson. Fast det låter sjukt kul! Me like fester.

9:26 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

tack så mycket!

blir så glad av att höra att folk tar sig igenom mina längre texter med!

1:27 PM  

Post a Comment

<< Home