Wednesday, March 21, 2007

Drivkraften jag på gott och ont saknar: tjockisångesten


Var och spelade badminton igår. Gillart! Det är som att leka fast sport = soft sätt att "röra lite på sig". Har haft mycket funderingar kring just "att röra lite på sig" och träna och så på senaste. Överallt hetsas det om att man mår så mycket bättre, presterar mer, lever längre etc om man tränar regelbundet. Mitt problem är jag att jag tror mig uppnå precis dessa sakerna genom att läsa allt som finns att läsa, dricka kaffe och äta budapest på fik, lyssna på musik, hänga med mina vänner, knulla med min kille, laga och äta god mat, dricka öl, dansa, gå på prata-om-livet-promenader, titta på bra film & tv etc etc! Tränar jag får jag ju mindre tid över till alla de sakerna som antagligen också förlänger mitt liv och förbättrar min hälsa! Undanflykter kanske men jag tycker det ligger något i mitt resonemang.

På badmintonhallen så hade de som alltid på sporthallar sån där popcornmaskin fast med uppvärmda baconchips samt en pulsmätarmaskin. Jag avstod baconchipsen men offrade en krona till pulsmätarmaskinen. Stoppade in långfingret och väntade mig ett dåligt resultat. Puls på 86-100 var otränad, över hundra var "typisk slöfock". Den blinkade klar med ett helt uppenbart felaktigt resultat: 176. Jag gick upp till receptionen med intentionen att säga att maskinen var sönder: "Över 100 var slöfock, man kan väl inte ha 176, jag går faktiskt på yoga ibland!". Receptionisten informerade mig om att det var fullt möjligt att ha puls på 176 men att det kanske var lite oroande. Runt 190 var nära härtinfarkt!

Man kan ju hoppas på att jag åtminstone där fick min anledning till att träna lite. Men å andra sidan vad skall man ha bra kondition för? Det gäller ju bara att vara ute i god tid till saker så slipper man panikspringa och cykla till diverse göromål... Nej kanske vore det hälsosamt att väga tio kilo mer, bli inbillad att man är en tjockis och sedan ägna halva sitt liv åt att bekämpa sin kropp. Då skulle man ju röra på sig iaf!

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

har varit med om samma känsla på fyrisfjädern. kände mig i superform och stoppade in mitt finger i den där hemska maskinen, den blev knallröd och slutade aldrig att lysa, så alla som gick förbi såg det hemska resultatet. Försökte göra mig osynlig, men barnen som skulle träna tittade oroligt på mig.

2:52 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

hahaa!!

3:17 PM  
Blogger lil'elin said...

Åh, vad jag blir arg på att jag aldrig kan logga in direkt och skriva mina kommentarer.

I vilket fall:
Summan av kardemumman i det inlägg jag ville skriva var att badminton är just så som sport ska vara! Kul - plus att man får en kondis.

Kondis och lite muskler ska man ha för att må bra i kroppen och orka fika i dåliga rygg-ställningar och hålla uppe flåset i sängen...typ.

Lite som att mitt mål med pilatesen inte är att fixa da body til beach 2007 utan på att bli bundis med pernilla och BÄST på det!

Tycker dock att du ska överväga att följa med mig på min gymrunda för att bygga upp lite muskler in that beniga kropp of yours!

Yours truly,
gymälskaren

5:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

På fredag blir det fieeeeeeesta!
Kom och skaka stjärt på vår fest!!!
Svettigt blir det.
// Hanna

6:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Objection! Det är snyggt och coolt med muskler. Men du är ju safe, jag kan slåss för dig och Gina om det skulle bli aktuellt. Sen vill jag också va lite peppad och säga att det är något mycket andligt och självuppfyllande med att springa.

7:23 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Elin:

Jag har väldigt pragmatisk inställning till pilates - jag vill återfå lite smidighet jag förlorade efter efter att ha dansat tre gånger i veckan och sedan sluta abrupt och inte göra det på fem år!

jag håller dock fast vid att gymma verkligen inte är min grej :)

Hanna:

I'll be there... Får jag göra lite reklam för det på bloggen och att folk måste anmäla sig? Gratisreklam vettu!

Gabs:

haha det känns tryggt att veta att du inte bangar om det skulle behövas. Själva kan jag bara skrika feministiskt-självförsvars-NEJ! och sen skulle det vara kört!

Skall prova att springa lite snart. När det blir fint väder. Det kan nog vara trevligt!

7:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

gört! toppen!

Bara folk anmäler namn på bottenupp@gmail.com

// H

8:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej igen...

gör isåfall reklam för nästa fest...
börjar bli för tjockt i lokalen nämligen.. eeh.

see you on friday darling!

8:16 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

oki..

skall bli kul!

är det någon nästa datum planerat eller?

10:14 PM  

Post a Comment

<< Home