Monday, October 09, 2006

Rosa Bandet-hetsen, encore une fois

Läste igenom min skunkdagbok och hittade ett inlägg jag skrivit förra året apropå den jävla rosa bandet-hetsen som återigen fått en revival. Så här skrev jag då:

Alltså verkligen inget ont om att samla in pengar till bröstcancerforskning men jag blir verkligen provocerad av alla människor med sina Rosa Band! Det är inte de individer som bär det som provocerar mig utan det kollektiva fenomenet. Alla jävlar har ju Rosa Bandet däremot har jag sett typ två med Vita Bandet (det mot våldtäkter)!
Varför det kan man fråga sig? Undrar hur många kvinnor är det som går runt och tänker ”Det värsta som skulle kunna hända mig – att få bröstcancer” i jämförelse med dem som tänker ”Det värsta som skulle kunna hända mig – att bli våldtagen”? Med bröstcancer är det är ju liksom bara att gå och kolla sig lite regelbundet så är det mer eller mindre safe. Men våldtäkter är det ju dessvärre inte riktigt lika lätt att skydda sig emot. Uppenbarligen inte lika lätt att ta ställning emot heller även om fler är rädda för och förkastar våldtäkter. Antagligen har det nog att göra med att bröstcancer innefattar just ordet bröst. Alla gillar ju bröst: män, kvinnor, barn, husdjur, TV 3, löpsedelsmakare, Bingo Rimér, Lindex, plastikkirurger som vill att du skall operera dina bröst, våldtäktsmän mf mf. Ni hör ju upplägget det är världens bästa tv-gala upplägg: Bröstgalan liksom!

Man tycker ju att våldtäkter borde vara lika kommersiellt gångbart om man ser på senaste tidens löpsedlar, men vad skulle de Vita Bandets insamlade pengarna gå till? Kvinnojourer? Hur bra skulle det funka nu för tin? Skönt att Vita bandet bara är ett statement då, inga pengar eller så som samlas in. Då slipper man ju betala för att vara duktig också. Man kan bara ha på sig sitt lilla band så är det bra. Rosa Bandet köps liksom - Vita bandet finns det däremot instruktioner för hur man gör själv!



Jag måste säga att jag fortfarande tycker att det är något väldigt unket över den mediala fokuseringen på Rosa Bandet. Självklart älskar jag att människor tar egna initiativ, startar insamlingar till att stödja forskning (särskilt kring kvinnosjukdomar som redan får mycket mindre forskningsanslag som det är) och lättar lite på plånboken för annat än en ny Gina Tricot-topp, but still - det känns lite snett. Drygt 1 500 kvinnor dör av bröstcancer varje år vilket självklart är jättehemskt. Man skall absolut lägga pengar på forskning kring det och all annan cancer. Men jag tycker att bröstcancern ges oproportionerligt mycket uppmärksamhet och mediatid i förhållande till hur utbrett problemet faktiskt är. Detta var väldigt tydligt i samband med lanseringen av det Vita Bandet. Började plötsligt alla som är emot våldtäkt stolt att bära detta? Självklart inte, och jag förstår inte riktigt varför.

Är det bara så lätt att de måste säljas på Lindex för att folk skall våga bära upp dem? Att folk måste se någon totalt menlös kändis som aldrig annars tar ställning mot något, bära det? Är det naturlagen om att Amelia måste skriva ett specialnummer om saken för att den skall få genomslagskraft? Eller är det enbart den gamla lagen om att bara freaks bryr sig om de riktigt adekvata frågorna och typ är världsbäst på att misslyckas med att nå ut med sitt budskap? Eller har det att göra med att det Rosa Bandet är ett sådant mjäkigt ställningstagande att alla kan ställa upp på det? Kan det vara så att det Vita Bandet likt det Röda Bandet (det mot HIV och AIDS) förknippas med för mycket politik för att det skall kännas bekvämt att skylta med det på kavajslaget? Förklaringarna är säkert komplexa men jag är övertygad om att de flesta skulle ranka utrotandet av både AIDS-epedimin och alla våldtäkter högre än ett botemedel mot bröstcancer. Varför är det då så svårt att våga visa sin ståndpunkt?

Och till alla er som tror att patriarkatet är ett påhitt av elitfeminister och således tror att män som utövar våld mot kvinnor är sjuka och avvikande: låt oss samla in 1 miljon för att hitta ett botemedel mot mäns våld mot kvinnor! Bo Rothstein får blir insamlingsambassadör, Evin Rubar kan göra kampanjfilmen.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

När jag läser ditt inlägg undrar jag om du är bara är ironisk eller helt knäpp? Hur kan du antyda att bröstcancer är ett inte så betydelsefullt problem för kvinnor idag och att "det räcker att kolla sig ibland så är man mer eller mindre safe"??? Om du vore LITE påläst skulle du veta att bröstcancer är den hos kvinnan vanligast förekommande cancerformen (ca 27% av kvinnlig cancer, vilket var ca 7000 (!) kvinnor år 2003), och varje år DÖR ca 1500 kvinnor i varierande åldrar i sjukdomen (safe???).
Sjukdomen medför mycket lidande även för alla anhöriga och för dem som klarar sig i form av cellgiftsbiverkningar, ev. livslånga problem med ödem i armarna pga axillutrymning, oro för återfall mm.
Självklart är våldtäckter ett jättejättejätte stort problem det också, som medför exremt mycket lidande, men varför måste man ställa dem emot varandra på det sätt som du gör i din text? Jag tror att väldigt många skulle ta illa upp om de skulle läsa ditt inlägg. Rekomenderar att läsa "karins" blogg på kamani.blogspot.com.
Tack för en i övrigt bra och intelligent blogg!

/Hanna

12:05 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

I min gamla text (den har någott år på nacken) kanske det låter som att jag förringar problemet med bröstcancer och jag är ledsen om så är fallet. Självklart är bröstcancern ett jättestort problem som jag skriver i texten och jag vet att det inte bara är att gå och kolla sig. 1500 kvinnor som dör varje år är inte ok någonstans. Men att 40 miljoner människor är smittade med HIV/AIDS är inte heller ok. Att kvinnor varje dag rättar sina liv pga rädslan för att bli våldtagna och får sina liv (sina partners, föräldrar mm) liv förstörda är inte heller ok. Det är mycket som inte är ok, som förstör folks liv och skulle behöva pengar och förskningsanslag. Inte börjar hela svenska folket bära ett band som stöd för frågan för det.

Jag säger inte att man måste välja att engagera sig för det "mest hemska" men jag tycker ändå att det kan vara väsentligt att fråga sig inte bara vad vi ger pengar till utan också vad vi då INTE ger pengar till. De flesta människor håller ganska hårt i sin plånbok och är man inte superhumanist/religiös/miljöpartist eller allmännt rädda världen-aktig så stödjer man kanske bara någon sak. Med den stora mediala fokuseringen på bröstcancer kommer också mycket av svenskarnas pengar att hamna där.

Alla viktiga saker går inte att förpacka in i rosa förpackning för att få dem sålda även om man kunde önska att så var fallet.

10:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra! Jag får ockdå en klump i halsen av hela jippogrejen. Globen som bröst!

Men framförallt handlar avsmaken för mig om kommersialiseringen. Gå in på valfri modeblogg och alla är sååå förtjusta att man kan köpa läppglans hit och duschcreme dit för att göra en GOD GÄRNING. Shoppa bort ditt dåliga samvete! Skaffa röda American Express och när du köper en 30000-kronorsväska så HJÄLPER DU VÄRLDEN!

DET ÄR HELT SJUKT! Jag blir så arg. Och alla går på det.

Och dessutom - bandet är rosa för det handlar om en kvinnosjukdom. Ok ok, inte så mycket att hetsa över. Men vad är det för produkter du ska köpa för att hjälpa till? Läppglans, krämer, scarves, smink. Se så kvinnor - ägna er åt det ni är intresserade av och kan bäst och håll käft så ska ni se att ni slipper cancer också.!

Jag vill inte heller förringa bröstcancer eller alla de kvinnor som lider av det, absolut inte. Men detta äckliga reklamjippo tar ju bara uppmärksamhet från det som är viktigt, dvs att kvinnor konsekvent diskrimineras i alla sammanhang alltid och därmed forskas det inte på kvinnosjukdomar om man inte köper ett läppglans.

Hur som helst, jag gillar din blogg! Läser den alltid.

11:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Om du orkar.. gå in på min blogg och läs..

Är drabbad av bröstcancer och fick diagnosen den 8 juni i år...

Hitta knölen själv.. ingen mammografi eftersom i mitt landsting måste man vara 45.. himla tur att jag tog knölen på allvar...

Har ingen genetisk....

Alla kvinnor och även män kan faktiskt drabbas....

Dessutom har en vän startat en insamling till rosa bandet.. skänk en slant där och du gör en god gärning.. då behöver du inte köpa rosa bandet...

Vänligen Pysan

11:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker det är tråkigt att det inte är fler cancerformer som uppmärksammas mer. Varför säljs t.ex inte gröna bandet(gynekologisk cancer), eller blå (prostatacancer)? Jag hittar ingen info om var de säljs eller var man kan beställa dessa. Även fast de cancerformerna inte är lika vanliga som bröstcancer, så är det väl inte mindre viktigt för det...

8:31 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anna: visst har du rätt med kommersialiseringen. Håller dock fast vid att det så klart är bra att folk för upp ögonen för sakfrågan i sig. Men bara en viss typ av saker kan bli kommersialiserade och på så sätt få stor genomslagskraft. De absolut viktigaste frågorna har ibland svårt att nå ut när allt skall förpackas glättigt och göras tillgängligt.

Tack för berömmet. Sådant får en att fortsätta och bli inspirerad.

11:34 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Pysan: självklart tittade jag in på din blogg!

Kommer dock inte skänka några pengar till just Rosa Bandet. Det är så många andra som skänker dit nu. Skänker hellre till något som hamnat i skymundan pga av fokuseringen på bröstcancer. Tex Hjärnfonden som forskar på sjukdomar kopplade till hjärnan, alltifrån depressioner till alzhemeirs till anoerixa. Skulle du och dina olycksvänner lida av de sjukdomarna skulle du nog vilja att folk tänkte på dem också :)

11:34 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anonymous:

Du har så så rätt så. Jag undrar verkligen vad de flesta som har cancer tycker med den totala fokuseringen på just bröstcancer. Borde diskutera det med min mammas vän som precis avslutat cellgiftbehandling för magcancer som han nästan dog av.

11:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ami

I din gamla text låter det inte bara som att du förringar problemet med bröstcancer. Du GÖR verkligen det. Att skriva att man är mer eller mindre safe om man går och kollar sig är ju oerhört naivt. Cancern låter väl inte bli att växa för att du kollar dig?

Ska du ställa siffror mot varandra så bör du väl vara de relevanta siffrorna. Att jämföra 1500 döda kvinnor per år i Sverige med 40 miljoner HIV-smittade i hela världen fungerar ju inte. Antingen får du ta 7000 bröstcancerdrabbade kvinnor per år i Sverige och jämföra det med antalet HIV-drabbade per år i Sverige, eller motsvarande för Europa, världen etc, eller jämföra siffrorna med de som dör. Eller ännu hellre, låta bli att jämföra. Engagera dig i det du tycker är bra. Det står dig till och med fritt att skapa kampanjer, se till att Amelia skriver och göra egna band för de saker som ligger dig varmt om hjärtat. Gör det istället för att klaga på dem som engagerar sig i andra saker.

Josefine

1:02 PM  

Post a Comment

<< Home