Monday, February 12, 2007

Marianne Ahrne har aldrig varit någon favorit men alltså det här!


Jag höll fan på att sätta müslin i halsen när jag läste det här imorse! Den dåvarande filmkonsulenten Marianne Ahrne avslog bidrag till filmen "Darling" med anledningen att hon inte kunde relatera till människorna i den! Hon gillar nämligen riktiga människor, sådana man träffar på tu man hand, kanske över ett glas rött. Några sådana människor verkade de inte finnas i Darling så därför blev det inga pengar...
"En kritiker sa, med positiva förtecken, att era filmer handlar om tomma själar. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till tomma själar. Jag har inget intresse av dem. Jag känner inga människor som liknar dem i "Darling". Kanske beror det på att jag aldrig rört mig i de kretsar ni beskriver. Jag har aldrig idkat sällskapsliv, aldrig gått på krogen, på fester eller middagar, aldrig minglat. Jag tycker om att träffa människor som betyder något för mig en i taget - eller vara ensam."
Nu blir väl Marianne Ahrne syndabocksymbol för den här typen av problematik men hon lär inte vara ensam om att dela ut skattepengar helt efter egna preferenser. Ok att bidrag till konstnärliga verksamheter aldrig kan vara strikt objektiva men jag menar borde man åtminstone inte ens försöka? Vi kanske borde sluta göra filmer om nazisternas illdåd tex? De är ju svåra att identifiera sig med... Varför inte neka bidrag till en film om "lite ledsna människor" om man dagen för beslut är himla glad och positiv? Varför göra en film om Angola - de är ju så annorlunda där? Är fattiga, har svart hud och bor i hus som liksom kan blåsa ner när som helst! Jag känner inte igen mig!

Nej fy vilken skandal! Skit samma om hon kommit på att hon gjorde fel i den exakta filmen. Det var hennes resonemang om som var fel inte valet!

Nu skall jag kolla på 80-tals thriller med stel dialog, mycket neonljus, skumraskklubbar och axelvaddar. 80-tals thrillers är min bästa genre! När jag blir filmkonsulent skall jag bara ge pengar till 80-tals thriller pastischer och ingen, INGEN kommer kunna hindra mig! Moahhahahahahahahhahahhaha!

2 Comments:

Blogger Mallin said...

word up! vilken subba.

2:25 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Ja! Det är rent av bizzart att man har mage att resonera så som ett försvarstal i DN!

11:17 PM  

Post a Comment

<< Home