Friday, May 18, 2007

Lite krönikörsgnäll

Jag får väl lära mig acceptera att så fort jag lämnat ifrån mig mina krönikor till UNT så har de rätt att klippa och klistra i dem, men alltså argh det är svårt! Det känns alltid som att de tar bort det roligaste och viktigaste...

Skriver alltid färre tecken än vad jag blivit tilldelad för att vara säker på att de inte skall klippa men så händer det ändå titt som tätt. Bu-hu-HU! Note to myself: A C C E P T E R A det. Men se tex. i dagens krönika:

UNT:s redigerade version
Flustret
Är du en student av det traditionsälskande slaget kan Flustret vara ditt ­alternativ. Innan nationerna hade vidgat sin verksamhet till mat, öl och dylika förlustelser var Flustret länge första alternativet för studenter. Känn historiens vingslag!

Min inskickade version

Flustret
Är du en student av det traditionsälskande slaget som hyllar högstämnda tal, punsch och tiden när man skämtade (och menade allvar) om att kvinnor på universitetet bara var ute efter att hitta en man? Då kan Flustret vara ditt alternativ. Innan nationerna hade vidgat sin verksamhet till mat, öl och dylika förlustelser var Flustret länge första alternativ för studenter. Känn här historiens vingslag eller finn dig en äldre försörjare så att du kan fortsätta läsa din humaniora hela livet.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hahahahaha!
Den oredigerade versionen var ju klockren. Gu' vad tråkigt att UNT (antagligen) känner sig såpass hämmade av krögarna i Uppsala att de inte kan publicera texter av det här slaget. Men vadå liksom, annonserar flustret så mycket i tidningen att UNT BEHÖVER dem för sin överlevnad eller vill de hålla sig på god fot med stället om de exempelvis vill ha releasefest för nån ny bilaga där i framtiden?

12:16 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Hade inte tänkt på att det skulle kunna vara anledningen varför de tog bort just det, men Flustret hade lackat ur en annan gång då jag hade använt Fluster-tornen som en symbol för Uppsala som stad och inte syftade direkt på dem. Chilla ner hundra grader liksom!

1:14 PM  
Blogger Mallin said...

alltså ärligt talat så suger väl det mesta med unt hästballe? lobbar absolut för lokalpress men ärligt talat. blekare blaska än unt är väl svårt att i? den duger fan bättre till dasspapper om du frågar mig.

fast det är klart. insändarsidorna är ju världsklass.

3:42 PM  
Blogger SARA said...

hahahahaha! det där var ju asroligt! flustret måste sponsra unt:s personalfester med bra mycket sprit för att få den typen av censur som gentjänst.

6:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

tja
tillde@hotmail.com brukar funka rätt bra, kraam

8:01 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Malin:

Jag är uppvuxen med UNT i mitt föräldrarhem men bytte raskt till DN när jag själv skulle betala. Vet faktiskt inte om "slätstrukenheten" man kan uppleva i jämförelse med riksmedia, har specifikt med UNT att göra eller om det snarare all lokalmedia...

Klart UNT skulle kunnas göra mer "edgy" men de som läser UNT idag och är villiga att betala för en morgontidning och inte bara läser gratis på nätet har nog inget större intresse av det tyvär. Rörande mig personligen tycker jag mig ändå fått (tagit mig) rätt mycket svängrum på UNT.

Insändarsidorna är alltid bäst oavsett lokaltidning!

Sara:

Som sagt behöver inte vara därför... Blev dock citerad (och småhånad) i Birger Jarls nyhetsbrev idag. De höll inte med om att Palermos uteservering är lite av sommar hot-spot! Blev väl sura över att jag nämde Platina och inte dem som Gotland-Båstads-brat-alternativet.

Tillde:

Mailar dig imorgon.

8:37 PM  

Post a Comment

<< Home