Monday, July 23, 2007

För det egna minnets skull

Fredag

Öl med mamma och pappa på Palermos uteservering. Uppstyrd nu-skall-vi-dricka-öl-sejour för första gången i vår familjs historia. Johan och hans mamma gängade, så även Gina som kommer så fort Johan knäpper med fingrarna. Pappa bjuder laget runt. Han är klädd i jeansjacka. Innan han anlände skämtade vi om att bara alkisar och kommunister bär jeansjacka. Pappa levererar många sanningar om livet. Johans mamma komplimenterar mig en massa. Glad i hågen-stämning. Jag blir dubbelt glad över att se mamma glad. Pappa kallar på ölkanna efter ölkanna. Jag blir kalasfull. Päronen ser mig "feströka" (hrm) första gången någonsin. Turligt nog röker alla andra mycket mer. Åker hem. Hela havet stormar i sängen. Stoppar pliktenligt fingrarna i halsen.

Lördag

Spelar skivor bakfull på Weekdays för tredje helgen i rad. Gubbrock-killen jobbar. Han sträcker sig långt med att gilla Glass Candy - Miss Broadway. Kollar inte på rean. Spara spara spara. Åker till Anders föräldrar i Bäsinge. Kvällssol för första gången på månader känns det som. Grillar vid stilltje-badplatsen med släkt och badgäster. Bryter vatten-stilltjen med att fräsa 80 km i timmen i deras nya 100 hästkrafters motorbåt. Vinden i håret, munnen och ansiktet. Känner mig rätt cool ändå. Skjutsar lillebror Micke på stadsfest i Hedemora. Lyssnar på Omar S på motorvägen. Hämtar Georgious och åker till Fredrik i Krylbo som har sitt föräldarhem för sig själv. Käkar spansk ost och skinka på verandan. Dricker öl och pratar festivalminnen, dyra synthar och buzz-kampanjer. Trevlokväll.

Söndag

Proppar mig full på antihistamin och hoppar upp på höskullen. Rullar sex ton höbalar i sex timmar. Anders spettar dem med någon slags höbals-spettnings-maskin, lyfter upp dem till arbetsstyrkan på höskullen som rullar de flera hundra kilo tunga balar på plats. Många fikpauser blir det. Hemmabakta bullar och sockerkaka. Till sist är hela ladan full och hödammet dallrar likt ett gasmoln över hela byggnaden. Gör ansats till att bada efter avslutat dagsverke. För kallt. Jävla skitsommar. Åker hem framåt kvällskvisten. Stannar på gatukök och delar på en piffi-allkryddad pommes-tallrik. Fina grejer. Fin helg.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

"Johan och hans mamma gängade"

Där jag kommer ifrån, Göteborg, innebär gänga främst att man kopulerar. Om man inte är i en verkstad förstås.

Kendo

10:49 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

haha ok. gängade upp här betyder typ "mötte upp".

jag gick för övrigt på en skola som hette spunk som typ betyder sperma på typ skånska...

sånt där är roligt

12:06 AM  

Post a Comment

<< Home