Thursday, July 12, 2007

Ett mongoliskt tecken från ovan


Jag ligger och läser Transibiriska-skildringar inför avresan och försöker att komma ihåg saker som att: "kopiera er inresedeklaration på hur mycket pengar ni har med dig in i landet, om summan inte överenstämmer med verkligheten har ryska tullen och polisen rätt att beslagta alla era lösa pengar". Eeh ok. Läser lite om mongolisk mat, blir lite sugen och försöker googla på hur man tillagar den där mongoliska barbequen som misshandlas på alla "asiatiska-restauranger". Bland de första träffarna på frasen "mongolian barbeque" är den här sköna bilden på min favvokille:


Det är helt klart ett tecken. Jag vet inte på vad men jag skall ägna resten av kvällen till att meditera på det. För övrigt kostar det 800 spänn enbart att passera genom Mongoliet. Visumen till Kina och Ryssland kostar runt 500... Mongolerna skall väl leva på nåt de också I guess.

Dyrt eller inte: JAG SKALL ÅKA TRANSIBIRISKA JÄRVÄGEN OM EN MÅNAD! Blir helt pirrig när jag tänker på det. Nu skall alla sparpengar jag inte lagt på Diana Orving draperingar och fräna modebloggsfynd konsumeras i upplevelseindustrin kallad resor. Några månaders total frihet med mina två bästa kompisar. På väg. Nya platser. SÅ värd prioritering! Allt annat kan vänta...

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Dokumentera hororna. Din forskning kan visa sig ovärderlig.

1:13 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Absolut. Hälften av all reseinformation jag hittat till tex Vietnam har varit skrivet av feta amerikanska män och handlat om vart man hittar de bästa hororna. Lite banners på de sidorna och jag har gett mitt bidrag i världskapitalismens renaste och vackraste form.

1:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag rekomenderar Vice magazines "russian issue" - hur exakt sanningsenligt det är lämnar jag till folk med förmågan till kritisk tänkande dvs. inte jag.

http://www.viceland.com/int/v13n4/htdocs/the_vice6.php?country=se

8:16 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

hehe läste det där!

kritiskt tänkande eller inte, jag lär ju avläga rapport sen...

har inga illusioner om att transibiriska kommer vara "rena semestern" eller helt smärtfritt men ärligt talat gillar jag när resande är lite rough. det är roligare så. ibland iaf...

10:42 PM  
Blogger kalliljas said...

Vänta en månad till och du får sällis av min flickvän och hennes syster som ger sig av i mitten av september. Håll utkik! Ni kanske ses!

12:20 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Åh vad roligt!

Skall de också resa runt sen eller? Kina och så, eller är det "bara" Transibiriska och några dagar i Beijing?

1:57 PM  
Blogger kalliljas said...

Nej, min flickvän ska vara borta typ 7 månader, och vi kommer ses 3 veckor i Australien över jul och nyår. Hennes syster blir borta 15 mån, så det blir lite längre!

12:10 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

vad roligt för henne men jobbigt för dig kanske... då är inte min karl ensam gräsänkling i stan alltså :)

might be tough...

12:41 PM  
Blogger kalliljas said...

Nej, gräsänkling blir han inte ensam om! :)

Du får presentera oss så kan vi utbyta handtrallstips. Kan behövas.

P.S. Skaffa facebook. D.S.

7:37 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

shit vad alla tjatar om facebook!!! är du buzzador eller? haha

bra att du gillar barack föresten! trodde du var höger eftersom du hängde med MUF-eliten på konfalägret... hehe

2:00 PM  
Blogger kalliljas said...

Hehe… höger / mitten / politiskt korrekt är jag nog hemma, men aldrig skulle jag stödja en republikan, även om jag är lite svag för John McCain. :/

4:24 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

men stödjer du en demokrat i USA är du åtminstone vänster i USA!

du kanske borde bli medlem i svensk-amerikanska förbundet föresten?

http://www.svenskamerikanska.se/

min kompis var typ ordförande där förut...

8:57 PM  
Blogger kalliljas said...

Njae… det skulle jag nog inte vilja säga, iaf inte Obama. Han räknas mer som en "moderate" i USA, H. Clinton likså även om hon är lite mer liberal. Om du vill komma närmre politiker som i övriga världen mer skulle kunna klassas som "vänster" får man gå till sånna som Dennis Kucinich.

Tror inte riktigt att det där förbundet är något för mig dock, men tack för tipset!

6:54 PM  

Post a Comment

<< Home