Thursday, June 28, 2007

Gymnasiesommarlov på bibbliz!


Idag. Ojojoj. Tvära kast mellan barnslig lycka och tjurläpp.

Anledningar till tjurläppen:

- behöva ta ut pengar till hyran från mitt själv ihopsparade bo-i-asien-inte-för-att-finna-mig-själv-men-softa-så-jävla-hårt-konto

- starta bilen för att åka och ta ut pengarna på jävla COOP Boländerna, vilket är det enda stället jag kan ta ut pengar från (tack för Sovjet-kontot mamma!)

- inse att det inte finns tillräckligt med bensin för att få igång bilen. Behöva gå till macken be om dunk och tanka 5 liter för hand.

- åka tillbaks till stan för att sätta in pengarna för att kunna betala hyran. besöka två bankkontor för att sätta in pengarna och få svaret "vi har ingen kontanthantering här". Tack för Sovjetbankerna, kapitalismen och "rationaliseringarna".

- Inte ha fungerande dator på HELA dagen och leva med ovissheten om den någonsin kommer fungera igen.

- planera gratisdag på biblioteket men inse att nya regler gäller och tvingas betala av en skuld på 30 spänn för att få låna.


Anledningar till barnslig lycka:

- ÄLSKA BIBLIOTEKET ÄNDÅ! Får skylla mig själv med skulderna - det är gratis annars och ALLDELES, ALLDELES underbart! Har softat med serieböckerna idag. Har läst: Två Åsa Grennvall: ååååå vad bra hon är, Den kvinnliga mystiken av Inger Edelfeldt: lite daterad men väldigt rolig på sina håll och tre delar av Marjane Satrapis Persepolis - fantastiska! Det bästa i serieväg jag läst sedan Art Spigelmans Maus!
Imorgon blire Paul Austers City of glass, även den i serieform.

- Nya hörlurar (välkommen tillbaks igen basen!), nya Cocoon-samlingen, hundra Radio Slave-mixar och fina Dole and kom.

- Massa gratistidningar jag tack och lov inte läst nu när DN bestämt sig för att ta paus fram tills på fredag. Rodeo, Vice, Unt-fredag, QX, People räddar min frukost.

- kaffe med bästa Sofiorna.

Den barnsliga glädjen uppväger självklart allt vad tjurläppen heter. Kan inte släppa hur bra biblioteket är! Pocket Shop makes me forget sometimes - men alltså nu! Skall banne mig hänga på bibblan VARJE dag hela juli! All musik låter även helt fantastisk och jag läser böcker om trasigt starka kvinnor. Känns som jag går på gymnasiet igen...

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Varför länka till den enda registrerade prinsessan? Undrar..

3:57 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Är inte svårare än så att jag tycker att hon har sina stunder och det är kul att läsa om människor som gör mycket oväntade och ibland spännande saker!

sen är det alltid roligt att läsa saker som provocerar folk och det blir ståhej kring. kommentarerna hon fått på en del inlägg är ibland roligare än inläggen i sig. lite freak-show. hur folk orkar lägga ner så gränslöst med hat på folk som stör dem - i find it intersting!

men hon var roligare när hon inte levde på bloggen och vågade sticka ut mer. för nåt år sen fick hon helt plötsligt massa annonsörer att tänka på och har blivit ihop och typ redogör för pojkvännens för pojkvännens föräldrar...

12:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag förstår. Personligen blir jag mest irriterad för att folk läser sånt skräp. bara grejen att hon har sagt att hon endast kan ha var sjätte inlägg allvarligt för att folk ska läsa bloggen e att sälja sig enligt mig..

11:11 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Jag kan inte bli irriterad över att folk har olika smak när det gäller bloggläsande (eller i tidningar, film, böcker, kläder whatever)...

Precis lika lite som över att folk skriver blogg av olika anledningar. En del gör det för att de måste, en del för att de älskar att skriva, en del för att vill marknadsföra sig själva, andra som dagbok etc etc. En del är "kommesiella" andra inte. Jag gillar den mångfalden!

Personligen tycker jag det är roligt att läsa både Aftonbladet Klick! och Bang och av samma anledningar läser jag en uppsjö av olika bloggar.

4:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

förvisso, men jag anser att bloggare och andra journalister, precis som politiker borde ha ett ansvar gentemot samhället att hålla en viss nivå. att leda oppinionen istället för att följa den. att inte vara populistisk att leva efter sina ideal, att faktiskt sträva efter någonting bättre än att låta sig styras av gamla lite primitiva instinkter (som avundsjuka, girighet, nyfikenhet och missundsamhet)

2:24 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Vore skönt för världsfreden om alla hade så mycket ideal att leva efter och i så fall skrev efter dem, men det är för mig idag en svårföreställd utopi. Skulle inte bli så mkt att läsa om bara sådan litteratur, media och blogginlägg skulle vara berättigat att skrivas... Väldigt torftigt.

Men pga av samma utopiska drömmar, ÄLSKAR jag tex public service som motvikt till "allt det andra" inom journalistik.



Sorry om min kompis knockade mig ii dig i lördags försten :)

9:26 PM  

Post a Comment

<< Home