Tuesday, June 05, 2007

My girl wants to party all the time


Idag har jag och Anty varit och köpt Inter-rail kort till våran två veckors Europa-semester med start på lördag. Från början var det tänkt att vi skulle bila men jag fick miljö- och pengaångest, så vi är lite fram- och baktiden på samma gång och tar tåget istället. Jag skulle säkerligen kunna hållas personligt ansvarig för upptinandet av typ samtiliga Islands glaciärer så mycket jag rest och flugit de senaste åren, både i jobbet och privat. Det är inte det enda resultatet av mitt ständiga flygande utan jag kom även på mig själv med att ha varit i Barcelona fyra gånger utan att ha sett något utanför typ stadsmuren. Detsamma gällande Berlin. Har inte sett ett skit av omnejden och visst, anledningarna varför jag har åkt dit har varit andra men ändå! Lite trist... Men I'm a grown up now! Jag vill både ta mitt miljöansvar, ha party all the time och pussas lite med min kille när Provence svischar förbi förbi utanför tågfönstret.


Första anhalt på resan är Malmö. Där vankas Kontra-Musik-festivalen, häng med Murre (Johan? Maria?), lite Sveriges bästa falafel på Falafel Nr.1, kanske kaffe på Sim3 och lite kängru-penis-stirr i parken. Hallå nån från Malmö - är kängrusarna kvar eller? Fan vad fula de är! Jag tog dit Fia för att kolla lite på dem för några år sedan. Hon tyckte de var supersöta tills en kåt liten kängru ställde sig stilla i profil förutom att sakta röra sin lilla spetsiga, fula kängrupenis upp och ner samtidigt som den tittade på oss. Jag litar INTE på kängrus eller gulliga djur över huvudtaget sedan dess.

Efter Malmö bär det vidare till Belgien och Antwerpen för första gången. Dom har visst ett av världens äldsta zoo:n så det är bara att ta första, bästa och snabbaste taxi dit och leta upp kängrusarna där också. Eller jag vet inte. Har inte någon större koll på Belgien och Antwerpen mer än att Anders kan handla lite diamanter till mig, man kan spana på bortsprungna EU-kändisar och belgisk advantgarde fashion, käka musslor och pommes och dricka lite dyr finöl. Tycker det låter ganska idealiskt iof.


Efter Belgien blir det något kort pensionärs-semester-stopp i något mysigt, franskt och söderliggande. Kom gärna med tips! Spelar ingen roll var eller vad så länge det inkluderar saker som baugetter, medeltidsslott och en touch av Europa som amerikanen vill ha det. Tänk matlagningstant och Before Sunrise! Det är i hemlighet Anders bästa film. Den handlar inte om den franska landsbygden men ni fattar grejen. Ömt viskande på franska, prata om djuuupa saker med djuuupa tjejer från Europa (MAN alla amerikanska tjejer är så ytliga!) promenera i gränder och över små välvda broar. Så vill han nog ha det. Eftersom Anders aldrig varit i Frankrike då han tycker det verkar självgott och kefft och jag är världens bästa flickvän (och perfekt i rollen som djupa fransyskan när jag är på det humöret) så skall jag ändå försöka fixa lite Before Sunrise-känsla åt honom så han kanske kan omvärdera böglandet lite.


Efter det blir det Sonár i Stockholm, förlåt Barcelona. Angelica berättade att hon visste typ 25 personer som skulle ner, på Malmö och Göteborgs-bloggar pratas det om att "alla skall dit", så svenskt lär det det bli. Vi bor hos TIAC-Olle och kommer väl utöver honom hänga med arton miljarder techno-svenskar med typ skön stil. Hade grav ångest över det tidigare idag. En massa techno-killar som inte hälsar för de tror att man är någon slags medsläpad flickvän man inte behöver networka med för skivbolaget, den jävla mp3:bloggen skull. Som enbart vänd till Anders drar massa "crazy knarkanekdoter" eller varför inte "Så jävla grym låt" och bara förutsätter att man som kvinnfolket i sällskapet inte skulle tycka att den var lika bra/veta vilken den var/vara intresserad. Överdriver lite, men hyser just nu en oerhört oskön känsla gentemot "sköna" technokillar (inte de jag känner och vet fattar de här grejer så klart).

Jäjä. Technokillar kan hur som helst inte förstöra min Sónarvistelse. Försöker de lämnar jag sällskapet och träffar upp den på riktigt sköna biokemi-studenten vi hade kontakt med förra Barcelona-tripen som tjoade om att han var sjukt ocool men festade som att det inte fanns någon morgondag på alla technoklubbar. Och alltså strandfesterna, typ dör när jag tänker på dem. Mumma! Fantastisk musik + varm sommarhud = jag gråter av lycka!

Resten av tripen är inte planerad i någon större utsträckning mer än att den skall avslutas med en släktträff i Åre på midsommar. Känns himla kul att "göra Västeuropa" lite. Västeuropa känns som poppistjejen man tror sig känna trots att man enbart träffar henne på fest. Nu får jag iaf sitta bredvid henne några dygn på väg ner på skolresan och bekanta mig lite mer.

MUMMA!




18 Comments:

Anonymous Anonymous said...

åh vad najs!

Jag fattar EXAKT gejen med att känna sig som den medhavda flickvännen. Såna stilar på killar och attityder finns det överallt, även i storbandsvärlden som jag fått smaka på i typ fem år nu. Liksom, den enda frågan man får är: "sjunger du?" och eftersom man inte gör det förpassas man till hålögd flickvän i flygig kjol och remsandaler.

Btw, tråkigt att du lämnar oss just nu i den härliga försommaren då alla vi ska dra till Länna. Just ja! Jag ska bada med Maria snart, ringer dig om det!
POZ

1:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Alltså...inte najs med attityden utan semester. U get the deal.

1:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag beundrar dig lite för att du orkar hänga i de där patriarkala sammanhangen och bli utsatt för det där. Min lösning har tyvärr blivit att undvika snubbar så mycket jag kan och bara strunta i att försöka bevisa något, men det är ju ibland lite trist också.

Förresten ville jag kräkas när jag läste ditt förra inlägg. Vilket satans pucko.

4:41 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Elin:

Fast det värsta är ju inte själva flickvänsgrejen utan att folk bara förutsätter att man skall komma från Venus och inte kunna dela intressen med sin partner! Som att musikintresse vore lika könsbestämt som typ sminkintresse liksom.

Ja tråkit men jag kommer ju hem och du blire saft i Länna mest hela tiden hoppas jag!

Mira:

Skulle man inte orka hänga i patriarkala sammanhang så vette fan vart man skulle hänga för att få utlopp för massa av ens intressen. Jag menar killar sätter ju dagordningen överallt. Men jag förstår vad du menar. Det är lite jobbigt att slåss för att vara med på samma villkor när andra får "vara med" helt oproblematiskt eller vad man skall säga. Men å andra sidan är det ju inte överallt jämt man behöver det heller...

7:47 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Vet inte vad som är värst: att låta andra förtrycka en genom att inte ta ens intressen/det man säger/ens person på allvar eller att förtrycka sig själv genom och inte låta sin personlighet, intressen blomma och slåss lite för dem...

7:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Precis, man måste ju slå sig in i den världen istället för att medvetet låta sig stå utanför.

och framförallt: det SKA också vara okej att vara med och inte heller ha nån självklart koppling i sammanhanget.

12:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vi ses nere i barcelona nästa vecka då, kommer ner på onsdag. Vi hörs då!

Blir en fin vecka.

8:04 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

elin: men samtidigt måste man ju respektera att inte alla orkar för man måste ofta ha ett sjujävla självförtroende. därav tjejgruppen haha!

ja precs: man måste få vara accepterad, respekterad och sedd som en individ utan att "presterat" nåt.

Patric:

jamen du med! jag säger då det! kommer bli en sådan svenskfest utan dess like!

hrm är det musikens hus som betalar eller?

9:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åker i jobbet, absolut!
Och sen kommer jag hem för en skön semester och Justin!

3:02 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Motherfucker vad lyxigt!

Är väl lyxigt att vara där över huvudtaget så jag kanske inte skall säga nåt...

En kompis påminde mig däremot om att man kanske kunde fixa presspass via UNT men alltså nej. Vill inte fråga då jag (eller nån) annan inte skall skriva. Vi skall hur som helst mest hänga på grejerna runtomkring. Inte på själva festivalen...

3:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Håller er rygg då vännen!

Hoppas allt går super på vägen ner.

7:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

kanske kan åka till simrishamn istället för att dricka kaffe på cafeét som stulit eller lånat stadens namn? Kanske ska räkna in mig? buuuuufuckinhu!

11:29 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Patric:

Fattade inte det där med håller ryggen, men vi syns där nere!

Viktor:

Eftersom vi inte bilar och har ganska kort om tid så blev det inga fler Sverige-stopp än Malmö, men vi kanske drar ut på någon liten bil-roadtrip senare i sommar och då kommer vi förbi! LOVAR! Har ju faktiskt aldrig varit där nere i Österlen och shit...

11:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag följer då med dig/er, olika generationer du och jag!

4:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej! roligt att ha hittat din blogg, du skriver jättejättebra! och tyvärr är "tjej i musikkretsar"-grejen bekant även för mig. tack för bra dans på bpitch, hoppas vi ses mera :)

11:26 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

kicko:

Vad roligt att du tycker det! jag blir pinsamt smickrad av att höra sånt :)

Ja, säg NÅGON tjej med lite brains som inte upplevt det... Vet inte något annan arena sär jag så tydligt känner att jag är just tjej och behandlas efter det.

Lär ju synas på Stureplan eller hur var det :)

12:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nä jag vetefan vilken musikmässig subkultur man är mest accepterad i, överlag dåligt i de jag upplevt. Men tur att det roliga överväger =)

Ryktet går förresten på stan om techno i uppsala på lördag. Hoppas vi ses där om inte förr!

11:26 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Kicko:

Nej det är nog överlag lika i all subkulturer...

Ja det blir det! Vad kul att du kommer! Är sjukt pepp...

10:57 PM  

Post a Comment

<< Home