Wednesday, May 30, 2007

Ok VAD SOM HELST för att figurera i media!!!!!!!!!

Idag höll jag i min första jounalistiska intervju. Det var roligt och gick bra (= de pratade mycket, jag litet). Sitter och lyssnar på diktafoninspelningen på repeat och försöker bena ut som är väsentligt att ta med och vad fan som ni kan tänkas vilja läsa om. Jag känner mig lite som en riktig journalist faktiskt! Typ "Kofi vad säger du om mutanklagelserna mot FN"? Lite ångest att höra sin röst inspelad bara, jag säger alltså och liksom hela tiden! Varför har ingen sagt till mig - det låter så sjukt fult! Känns dock bra att min svindyra mp3-spelare som har så många fiffiga användningsområden (jag såklart inte använt sen jag köpte den) kom till nytta till slut.

Apropå journalistik och så... Igår hade jag möte med min chefredaktör. Utanför Dragarbrunnsgallerian där UNT har sitt kontor blev jag haffad av en kvinna med en enorm kamera. "Stanna cykeln och vänd dig hitåt!" skrek hon som att jag höll på att bli nermejad av en lastbil men utan att fråga om jag var intresserad av att vara med på bilden i fråga. Jag gjorde som hon sa med intentionen att när hon var klar förklara att jag inte var så sugen och att det inte var sån bra idé att använda någon som figurerar med bylinebild i UNT som modell för en av tidningen bilagor. "Jag håller på att göra en bilaga om det nya Uppsala med Musikens Hus, nya åkanten och Dragarbrunnsgallerian. Tänkte att du är ju ung och trendig och passar bra framför Uppsalas nya trendgalleria". Eeeh Uppsalas nya trendgalleria? Hon ville ta mitt namn och jag förklarade som det var och att jag inte var så intresserad av att symbolisera det unga trendiga Uppsala som shoppar i Dragarbrunnsgallerian. "Amen ok då tar vi inte ditt namn bara så kanske inte folk känner igen dig". Vet inte om hon använder sig av bilden nu men om hon gör det så vet ni att det INTE var frivilligt. Dör av pinsamhet om någon tror att jag blev tillfrågad av någon på UNT bara "Amen absolut guuud vad spännande jag har aldrig modellat förut men man skall ju prova allt här i livet åtminstone en gång och jag brinner verkligen för Dragarbrunnsgallerian SÅ spännande nu kör vi strike a pose VOUGE!". Inform everyone you know that's not the case liksom.


4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hoppas alla intervjuer går bra!!

Haha, jag vet många som ställer upp i typ "Forumgallerians trendiga kampanj" för att bli lite makeade och kanske uppmärksamhet. (och kanske bli upptäckta av typ Mikas ). tööntigt.

*förbiser det faktum att jag satt uppe på ett tidningsomslag över hela stan förra året i en kampanjtidning*

12:55 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Men alltså Egen-tidningen var ju ändå något du kunde stå för (dragarbrunnsgallerian hade inte varit det)! Plus att du var intervjuad om något vettigt. Jag tycker inte det är samma sak.

Hatar fö "vanliga" modeller grejer. Hatar vanliga människo-grejer över huvudtaget! Typ: nu intervjuar vi fyra personer som aldrig går ut/inte bryr sig om kläder/aldrig äter ute om om deras bästa klubbar/kläder/restauranger.

Kalla mig elitistisk men det är så jävla ointressant. Man dumförklarar läsarna också.

1:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Om bilden publiceras kan du stämma henne. Om den hamnar i tryck och är reklam så har du rätt till det eller om den publiceras på internet oavsett syfte.

1:59 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Det skulle inte vara reklam för gallerian utan en illustration av "det nya Uppsala". Men skall prata med UNT så den inte publiceras... Inte hela världen egentligen men lite småpinsamt bara.

Det är för övrigt mycket sådana där lagar man inte vet om...

7:45 PM  

Post a Comment

<< Home