Thursday, May 24, 2007

Varför står inte din tjejkompis i dj-båset ?

I senaste numret av Arena finns ett gäng artiklar på klubbkultur-temat. Till att börja med måste det sägas att Arena är väldigt progressiv tidning som faktiskt tar ett sådant ämne på allvar. Det trots att det säkerligen kan anklagas för att vara storstadscentrerat och navelskådande av diverse vänsterradikaler som gormar om att "Kvinnolönerna går först"! Jamen självklart, men sen när miste människan simultankapaciteten att föra flera parallella diskussioner samtidigt liksom? Hur som helst...

Artiklarna spänner över ämnen som varför Sverige är så jävla efter och inte tar techno och klubbkulturen på allvar, dj-makt, o-patriarkala klubbar och statusmarkören vinylskivor. Även mitt favorithatobjekt på klubbar avhandlas av doktoranden Ann Werner: Män vid dj bås. Kanske i sig inte den viktigaste diskussionen men fortfarande uttryck för något mycket större.

Jag blir bara mer och mer fascinerad för varje år jag klubbar att det undantagslöst skall stå typ fyra killar i eller runt dj-båset. Det senaste kanske mest skrattretande exemplet var på Grodan för några veckor sedan då det var SJU killar i dj-båset förutom dj själv! Vet ni hur litet det är där? Och vad gör de där? De har ingen uppgift, de kan omöjligtvis hålla koll på vad dj:n gör och "lära sig dj:a" (starta i så fall ett "DJ:s wannabe Stockholm" i så fall och lär er mixa hemma som alla andra!) de dansar inte och för er som inte känner de som har klubben eller de som dj:ar kan jag informera om att det inte alltid är bästa kompisarna som står och supportar heller vilket kan vara lätt att tro. Nej nej. Det kan dyka upp helt random killar som skall in i dj-båset, upp på scenen eller "hjälpa till med tekniken" utan att för den delen kunna något.

Men varför är det alltid just fyra killar som hänger i dj-båset? Då jag såväl har kört klubb, dj:at och klubbat a lot så vet jag att tjejerna ofta håller sig på dansgolvet även om det varit nere med musiken sen mammas bröstmjölk, själv är dj, är bästa kompis/flickvän/whatever till kvällens dj. Inte ens när det är en kvinnlig dj och man kan tänka sig att hon har sitt bästa tjejposse där står det sju tjejer i båset. Nej även då är det killar som vill stråla sig i dj-båsets glans. För det är väl det det handlar om, antyda att "Jag är inte som er. Jag är någon. Någon cool. Någonting mer än er som måste knuffas, svettas och har alldeles förfärligt roligt på dansgolvet. Dance for me bitches yeah!".

Tjejer får sin status genom att klä upp sig och vara snygga. Killar genom att prestera oavsett det handlar om att sporta eller dj:a. Kan man inte själv kan man ju alltid låtsas genom att hänga runt. Tjejer som "hänger runt" ser man dock inte nådigt på. Äh jag vet inte. Egentligen är det väl det som jag stör mig på. Att dj-bås-området är så inmutat av manlighet att tjejer inte ens överväger att hoppa upp där. Att ramarna för hur status (och kön) skapas fortfarande är så olika för män och kvinnor. Och kanske att statusen killarna får enbart genom prestationen i sig alltid måste addas med utseende för att det skall bli något värt för tjejerna...

Mer om det som egentligen spelar någon roll någon annan gång.

Egentligen var tanken att jag nu skulle ha skrivit en krönika, en artikel, läsa Max Weber eller svara på min hundra mail jag inte hunnit svara på de senaste dagarna men sen såg jag de här bilderna och bara kände att jag ville skriva nån liten upprörd truddelutt:


Nämen föresten! På fredag spelar jag och Elin på Kalmars. Det blir en jävla fest kan jag lova.


Av någon anledning är jag den enda vars namn inte refereras till den klubb jag höll i. Blev lite småsur i någon sekund innan Anders i sin tur blev sur över att jag blev sur och sa att det var för att alla ändå vet vem jag är. Då blev jag lite sur igen och ville inte bli sedd som krönikörs-dj och sen kom jag på att jag var typ t ö n t i g a s t i världen och släppte det skamset.

När jag startar min tjejgrupp så skall jag bara lära med en sak. Ta er själva på så jävla stort allvar. Tro att ni är mer än ni är och överskatta er förmåga. Förstå hur många medelmåttiga människor som gör det och kommer hur jävla långt som helst! Mest killar som uppfostrats till självförtroende oavsett prestation för att kunna hävda sig i konkurensen med alla andra killar som uppfostrats på samma sätt.

Tycker ni det låter osympatiskt och dumt? Starta en killgrupp då! Lär dem det motsatta och invänta Jan Guillos intåg. De killar som skulle behöva höra det skulle knappast ta det på allvar när en tjej kom intågande och försökte.

Mer om det någon annan gång. Det är ett extremt viktigt ämne.

Och för er som känner mig: nej jag hatar inte män. Tycker bara att ni kan hjälpa till lite.

P&K

27 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vi skrev inte ut klubben efter ditt namn eftersom anders och olof inte ville att det skulle stå dynamic (efter deras namn) eftersom dom tyckte det var passé nu. egentligen ville vi göra det och surfa på dynamics namn. sorry om du blev sur, tanken var tvärtom att ingen skulle bli sur. en jävla fest kommer det bli iallafall, fan vad bra att du postade flyern här!

12:31 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

nämen blev blev inte sur på riktigt! jag blev bara lite förvånad eftersom typ velocity stod utskrivet som också är passé i samma bemärkelser i så fall :)

det var bara en instiktiv reaktion! tycker krönikörsgrejen är lite obehaglig av någon anledning!

Det skall bli jätteroligt! Det verkar komma mycket folk också. Blir nog fett!

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

HÄJ! Dj'n är ju lik mig på översta bilden. Coolt! Jag lovar att ta mitt ansvar och genast börja dj:a hejvilt här nere. Eller kanske bli chef för hela Sverige. Det behövs fler kvinnor som chefar. Få se vad jag hinner med.

12:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

ami, jag bad om att inte ha någon av de klubbar jag kört efter mitt namn, det är ju mycket coolare att vara dj i eget namn än dj för att man körde en klubb viss klubb för några år sedan. Eller nåt´

1:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Passé och passé. Inga fel på Dynamic, men för min del känns det framförallt viktigt att inte leva vidare på gamla meriter.

Det kommer iaf att bli jäkligt skoj imorgon. SMHI lovar solig kväll.

1:28 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Gabs:

Go get them tiger!

Ugglan:

Nej jag vet. Kom på det sen. Funderar att börja kalla mig DJ Cool så att ingen skall kunna missuppfatta det bara...

Anders:

Tycker inte det är så konstigt att inte vilja vara den enda som ser ut att ha några meriter. Kanske skulle bett om att fått Annamaira och Elin (valborgsfesten) haahhaaa

1:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Smart text!
Den innehåll ungefär allt vi pratade om igår plus lite till. Kan inte du ta med numret av Arena till mig? Eller va fan, jag kan köpa ett själv kom jag på. *snålis*

Anna Gavanas pratade en massa om det du tar upp på seminariet. Om hur tjejer behandlas i Dj-båset bland annat. U should have been there!

Jag TRODDE det var Gabban! "Get ya FILTHY hands of my player U muthafucka!"

Vad sägs om Annamaria & Elin (I Elevrådens namn) ?

Ps. jag använder din text i min blogg. Ds

Kul att du tog med litegrand om vår gemensamma bekanta angående det där om medelmåttor som TROR att de är bäst i världen och sen BLIR bäst (nåja) i världen. Typ som när man har företag i skolan och blir upphaussar och tror att man är eliten och kommer in i svenskt näringslivs styrelse bara för att man sålt knappar på diskmaskinen som lyser när disken är diskad på en mässa på Fyrishov.


Det blir fest på fredag!

Paappe & Armand ska höja händerna till taket! Hahahahahaha

2:28 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Använd texten så mycket du vill :)

Har lite grejer jag inte hunnit läsa i Arena än så du får köpa själv om du inte kan vänta ett tag *fick femhundris av mig igår juh*

Jag pratade så munnen blödde med Anders om "vår kompis" igår när jag kom hem. Läste hans blogg och bara :"nej det går inte, hur är det möjligt?".

4:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

ami: det är alltid coolt att byta namn så ofta som möjligt

5:13 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

owL:

absolut! jag har inte börjat använda mina och anders alias än: DJ Crack Flash och DJ Hard-attack.

7:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grym text AnnaMaria. Vi behöver mer feminisme inom dj-branschen. Lycka till på Kalmar Nationen. Ni rockar fett!!!

puss Lærke

8:38 PM  
Blogger Mallin said...

asså gabban. jag kan bara tänka mig dig där i båset.spela emo2step!plzzz!

9:29 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Lärke:

Tack!

Lycka till med spelandet själv!

Jag kommer föresten säkert ner och hälsar på i Malmö någon gång i sommar! Skall till Köpenhamn och säga hej till Maria med! Då får vi gänga upp och spela lite traxs!

Kram

10:00 PM  
Blogger YGR said...

Usch jag gillar inte människor med bra självförtroende som tar plats. Kan inte alla, oavsett kön sluta ta så mycket plats istället?

3:30 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Johan:

Så länge världen är ett patriarkat där de av manliga eliten etablerade spelreglerna ser ut så att man skall hävda sig och ta plats så tänker jag inte uppmuntra en enda tjej till att inte göra det samma.

Men om de killar som insett att det är lite osoft att ha ett samhälle som baseras på att skrika jättehögt, och börjar jobba för att killarna också skall ta tagga ner lite så behöver inte jag starta min tjejgrupp!

5:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

tillde loves ami. !! bigtime good text. fantastiska reflektioner nedprintade. tack!

6:57 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Tack för credden Tillde! Sånt betyder jättemycket!

7:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Haha, jag har känt sådär ett bra tag nu.
I onsdags spelade jag skivor på skeppsbar, min kvinnliga djpartner är sjukt rutinerad och har spelat nästan varje helg i flera år nu, men fortfarande får man vara med om förnedringen att killarna kommer in och ska kolla till utrustningen och visa hur knapparna funkar.
Vi var 4 pers som skulle spela i onsdags, jag fick spela 4 låtar för varje gång jag gick in i båset (om man ens lyckades ta sig in när alla deras kompisar satt och hängde för att visa att de kände dom) igen så skulle killarna spela "bara en låt till..." och ifrågasätta om man verkligen var bokad som dj för kvällen.
Idiotiskt.
Djbås är små av en anledning, och den anledningen är inte för att hela festen ska befinna sig där istället för dansgolvet.

8:52 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Leylla:

ALLTSÅ FY FAN! Såg bilden på övriga som dj:ade och bara såg det så framför mig:

"Jag är faktiskt bäst här därför borde jag spela varje kväll överallt och mest mest mest så att ingen ens kan bli pepp och lära sig grejen med att spela framför publik liksom!"

Det värsta är ju när folk tycker att de är en viktigare bokning än de andra och kanske mer "rutinerade". Rutin är inte allt. Man kanske är den enda i line-upen som skall spela en viss musikstil tex. Är man bokad så är det inte välgörenhet att man skall få spela!

För att kunna bli bra måste man ju också bli framsläppt och få pepp som gör att man vill bli bättre och hårdare liksom.

12:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

tack för det där inlägget. det var precis vad jag behövde få läsa idag.

9:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

väl talat exemplifierningen med båset på Grodan var vädligt lyckad (blir förvånad varje gång även om jag vet vad de gör där). Arenaartiklarna var intressanta finns mycket att skriva om klubbvärlden och dess sociala kontext, funderar på att göra det någon gång. Det trista är att mönstret som du beskriver går igen överallt, klubb, indie, svenne, opera det kvittar, trist men sant...

10:10 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anonymous 1:

tack själv!

anonymous 2:

Visst går mönstret igen! Just därför är det så viktigt att påvisa mönstret. Det är så lätt att man tar det för "naturligt" och inte reflekterar kring varför det ser ut som det gör.

Vore kul att läsa om du skrev vidare på ämnet. Skicka en länk vetja!

Kram

12:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

läsning här http://cosmicrock.blogspot.com/

1:41 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Åh vad roligt!

Läste den som snabbast tidigare och skall länka till den så snart jag har tid!

Den var mycket bra!

7:55 PM  
Blogger Unknown said...

Första ggn önskar de en låt. Andra ggn önskar de en låt. Tredje ggn önskar de en låt & presenterar sig. Fjärde ggn ska de komma in i båset!

- Vem är du lixom?

Jag håller med dig till 100% och det värsta är att någonstans mellan 5-10 ggn så tar de dessutom med sig massa polare som automatiskt börjar på "fyran".

MEN, jag har alltid minst 3-4 tjejer som står inne i DJ-båset och dansar! Gärna PÅ hyllan där jag har skivor eller på bänkarna med ljuskontrollerna så att de syns extra bra. Tjejer är precis lika mycket exhibitionister som killar men alla är självklart välkomna i mitt bås!

Tack för ee rolig blogg ;)

9:27 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Alex:

haha fan vilken rolig inblick i "mygla-sig-in-i-dj-båset-världen"!

Visste inte att det var så det gick till!

12:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

hahaha alltså, jag drar mig aldrig för att dansa i djbåset (om det finns plats såklart, jag hatar att trängas lika mycket som djsen gör). det är alltid lika kul att peppa folk och jag märker att folk uppskattar det, såväl som själva djsen. FAST jag har märkt att det alltid är nån jävel som ska komma och säga att man är en groupie för att man typ HÄLSAR på en dj. om sen djen råkar vara ens bästa kompis spelar ingen roll, för tjejer kan ju OMÖJLIGEN faktiskt bara känna någon och vara trevlig. dom vill alltid suga kuk. typ så. jag blir alltid lika lack.

12:39 PM  

Post a Comment

<< Home