Monday, July 02, 2007

Klubbande och lite skit


First Up! och Digfi:s Felicia Alexandersson tycker att jag har skrivit "totalt blaj om ingenting väsentligt" under min tid som klubbkrönikör.

...fippla även ned .pdfen av senaste unt fredag där anna-maria olsson säger hejdå. skönt, pallar tji den bruden. förlåt men hon är säkert hyvens men skriver totalt blaj om ingenting väsentligt. typ bara massa snack om braca och tysklands berghain och samma saker har redan stahre munsvadat fram. hon intervjuar iofs 6 klubbprofiler och har ett snack om uppsalas klubbliv. det som typ inte finns. uppsala är fattigt, jag trodde musikenhus skulle ändra på det. ha en fet nattklubb, bra bokningar poch inte rikard wolff, jöback och sahara hotnights.

Tog i ärlighetens namn mer åt mig när Gustaf tyckte jag skröt om att jag var slampig och förtjänade att våldtas. Tycka vad man vill om mitt språk men att på 11-12 krönikor täckt in ämnen som att Uppsala borde höja ribban på klubbarna och inte var så självgoda, att ett gäng dödsömda icke-nationer kanske kunde fundera på att nisha sig lite för sitt eget och Uppsalabornas bästa, filosoferat kring (homofoba) dansgolv och oavslappnad klä-upp-sig-hets, peppats av den ökande andelen kvinns i klubblivet, velat se fler engångsfester för större kreativitet och utbud, raljerat lite över uppdelningen nation-civila ställen, grämt mig över det ständigt återkommande sommarklubbsvakuumet, diskuterat krogvåldtäkter, blajat lite om det finfina med att leva klubbliv och skrivit en Barcelona-guide så tar INTE åt mig.

Berlin och Barcelona tjatet då? Absolut. Utöver en Barca-krönika nämner jag "utlandet" två gånger på 12 krönikor, som utblick från "lilla Uppsala", ett inte jätteovanligt journalistiskt grepp... Men eftersom Felicia själv tjatar om Hultsfred (hon har varit på 21 stycken), Fabric i London och att Uppsala är fattigt och patetiskt (vilket inte jag tycker) så har jag påtalat henne som ett förslagen på efterföljare på klubbkrönikörsposten. Jag tror hon skulle hålla min tjatiga och blajiga fana högt! Wait for their call Felicia!

Felicia visste inte hur rätt hon hade i utsagon om att jag är en hyvens tjej...




Apropå klubbande och så: Hanna och Alejandra har sina andra Botten up! fest nu på fredag. Till min nostalgiska lycka är det på Sernanders Krog - där jag spenderade mången högstadie och gymnasienatt lyssnandes på medhavda skivor, kedjerökandes, drickandes kanna på kanna med chai och mat som fick gommen att brinna av chili. Hanna och Alle utlovar hur som helst "grymt bra musik, billig bärs, 40 pix inträde och fest så länge folket vill!"

Spelar gör bland annat Mat åt Fars Mateo

Maila in namn till bottenupp@gmail.com för att få komma.

Inför nästnästa helg kan jag redan nu skvallra om en annan "hemlig" fest. Boka in lördagen den 14:e. Då blir det techno för alla oss som är sommarutsvultna på det. Mer info kommer senare eller på myspace...

10 Comments:

Blogger Martin Cöster said...

Min undran är vad felicia har bidragit med? Hon verkar inte ha läst dina spalter speciellt noggrant. Som före detta Uppsalabo är mitt intryck att det har hänt mycket på klubbfronten de senaste åren, sen kanske det säger mest om "the good old days". vad vet jag, hursom helst var hennes inlägg onyanserat och lite märkligt.

11:49 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Jag tycker mest det var lite komiskt då hon själv strösslar referenser kring sig i sina texter, vilket ju inte är så där jätteovanligt...

Tråkigt när folk inte gillar en, men alltid skall väl nån störa sig på en. Lite oväntat att det skulle vara hon bara. Har alltid tyckt hon verkar cool, lika nere med sin grej som jag med min, lika mycket hardcore-femist i botten som jag :)

10:30 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Sen HAR det hänt massa saker på klubbfronten. Alltså fan vad dött och patetiskt det är här i perioder. Därav utblickarna också. Man behöver inte jämföra med Berlin och Barcelona för att förstå att det inte måste vara så.

Men det känns som att det är på väg åt rätt håll iaf...

10:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

tja!

alltså anna maria, det är dina krönikor jag ogillat, inte dig som person. vad jag försökte få fram vilket kanske inte kom fram, är att det du skrev inte gav mig något eftersom stahre redan tjatat halsen blodig om det. klumpigt måhända, men det var det jag menade.

sen, jag kan erkänna att jag inte lusläst allt du skrivit eller ens alla krönikor.

sen står jag för att jag tycker att uppsalas klubbliv är skittrist. visst okej, orange men allt på orange känns en smula... efter. det jag inte heller gillar med vår fina anrika stad är att klubblivet är så uppdelat.

uppsala har all potential i världen men ändå känns allt bara halvhjärtat och halvdant. någon internationell bokning vore kul istället för samma saker om och om och om igen.

vidare, ja jag propsar hultsfred av fler anledningar. jag är dessutom väldigt stolt över det de lyckats med där nere. för de har bra bokningar på metropol, även om dj'sen kanske suger röv så bokar de ändå bra akter tills in fester och folk kommer. en stad som uppsala kan inte bara gå runt på resident dj's och svenska mindre dj's, vår klubbvår borde ha varit iaf en ed banger akt. kanske chromeo när de ändå var i både gbg en gång och sen kom hit igen till sthlm osv. get me?!

framförallt blir jag frustrerad och irriterad över att jag hellre åker till götyeborg och går ut än här hemma för jag gillar fan uppsala. tro det eller ej.

7:03 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

klart jag fattar att det inte är mig personligen du ogillar! men man kan dock ändå bli förvånad över att någon som man upplevt delat samma världsbild som på flera olika sätt, är den första som man hör uttrycka sig negativt om ens insats (även om det säkerligen finns fler än du som har åsikter på det)... för det var just ämnesvalen och tjatet du nämnde, inte krönikorna i största allmänhet eller så. Om jag själv skulle ogilla alla som skrev om saker jag fått refererat till, läst om tidigare, det tjatats om (Hultsfred tex) etc skulle inte särskilt mycket vara intressant att läsa - inkluderande samtliga dina och alla andra digfi:s texter.

Men jag respekterar om du ändå inte gillar mitt skrivande utifrån de premisserna. Det är mina första publicerade texter, jag vet att många andra har uppskattat det och är stolt och glad över det!


Jag delar din syn på vad som skulle kunna vara bättre i Uppsala och jag började min krönikörskarriär genom att göra upp med precis den mentaliteten du beskriver. Efter att ha klagat rejält i mina första två krönikor, råkat starta bråk mellan unt och ett uteställe som kände sig träffat och fått nervösa samtal från min redaktör om att "jag kanske borde tänka på min ton och på annonsörerna" bestämde jag mig för att skippa bitterfitta grejen och försöka inspirera istället för att klaga. Bitterfittatonen skulle redan tala till de redan frälsta surisarna och inte rucka en cm på vare sig dem eller Uppsalas uteliv. Jag hade 90 000 läsare och valde att försöka skriva för grejer för dem som inte den drös kids som redan följde min blogg etc.

Men no hard feelings Felicia! Jag är 23 och kan ta att inte alla gillar my work of art.

8:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

hej. jag tycker att det är trevligt att ni diskuterar. inte bara massa jävla lösa åsikter som flyger runt som annars. ni verkar trevliga båda två. jag gillar er. ang. uppsala. alltså. felicia vet jag inte, men du anna-maria kommer ju härifrån. jag undrar om ni någonsin känt er som hemma (och då menar jag bokstavligt, som ni/du känner er i uppsala, och inte som i "åh jag älskar det här stället här kan jag bo!") någonannanstans än i uppsala? för jag tror att hela världens klubbkids droppar statements om klubblivets stagnerande och död, oavsett om man befinner sig i moskva, new york, barca eller uppsala. dödförklarandet och viljan till MER och att vara den som är TRÖTT är jävligt generellt. jag vet inte. som hitflyttad göteborgare tyckte jag att allt sög nåt så ofantligt när jag flyttade hit, nu längtar jag tillbaka till allt grym jag får höra om från kompisar som stannade kvar. om jag flyttar tillbaka lär jag dissa inom ett år. cyniskt, men. och! mindre han/hon, mer du. /andreas

11:16 PM  
Blogger andreas! said...

åh herregud, ett fel som kräver en till kommentar. jag menade att allt i gbg sög när jag flyttade hit till uppsala.

11:19 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Andreas:

Visst ligger det något i det du säger. I Berlin vill alla till Barcelona, i Barcelona vill alla till London, i New York är det "Europa" som lockar, i Shanghai Amsterdam och i Amsterdam är det London. Många människor upplever nog att den bästa festen, bästa scenen etc alltid finns någon annanstans.

Det gäller väl kanske framförallt kreativa människor som ser potential i saker andra inte gör det i och sett "annat" i andra städer, på festivaler etc och skulle vilja korsbefrukta det bästa av allt de upplevt på alla ställen.

Vem fan litar på nån som tycker att "vi har det bäst här"? Det finns alltid nåt som kan bli sjufalt mycket bättre!

Sen vet jag inte om Felicia själv drivit klubb någongång, vilket jag har och det är rätt svårt att få ekonomi till att ta hit internationella artister just pga av uppdelningen nation och civila ställen. Men vi tog in ett gäng internationella dj:s och artister. Sen att det var techno och möjligen inte föll Felicia på läppen är en annan sak, men det går! Bland gräddan av mellanstora indie och rockband känns det kommer de flesta också kommer hit. Det bryr jag dock mig inte om mer än att det väl är kul för dem som gillar dem!

11:53 AM  
Blogger Mallin said...

Men hallå där.Går dte ens att jämföra Uppsala med städer Berlin, London och Barcelona?Uppsala har typ 200 000 invånare och är Sveriges 4e största stad.Jag tycker att det är så jävla löjligt med folk som åker och härlar sig under några veckor/månader i nån europeisk metropol och sedan kommer hem och ser ner på allt och alla.Därmed inte sagt att man ska nöja sig med det nästa bästa, men man får väl ändå softa ner lite. Och tro mig jag vet vad jag pratar om eftersom jag bott i både Berlin och Uppsala.

heil uppsala säger jag

4:49 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Malin:

självklart kan man inte "jämföra" Uppsala med någon enormt mycket större stad precis som man inte kan jämföra Uppsala med Stockholm, Göteborg eller Malmö som har HELT andra förutsättningar. Uppsala har jävligt konstiga förutsättningar överhuvudtaget med sina nationer och 30 000 studenter. Men man kan fortfarande bli INSPIRERAD av större städer, utan att för den delen tycka att allt är skit. Sen blir det aldig som den där staden, scenen man suktar efter i valfri metropol precis som ölen aldrig blir lika billig som i ukraina. Det kan bara bli en "uppsala"-version av det men det behöver inte betyda dåligt. Korsbefruktningen kan tom bli bättre ibland! Som när vi på Dynamic ibland hade samma stora dj:s som i stockholm, 1/3 i inträde , billigare öl och mindre andel stela fashion-media-människor...

7:50 PM  

Post a Comment

<< Home