Monday, July 16, 2007

Snåldiet


Ni som återkommande läser denna blogg kan omöjligen missat att jag håller hårt i plånboken pga en stundande 5-månaders resa. För er studenter eller andra allmänt snåla bjuder jag här på lite bra saker i pank-matväg:

1. Pajer. Kliade mig i huvudet lite efter billig mat som inte är vegansoppa och fick snilleblixten paj! Består ju bara av mjöl, smör och äggstanning, om man vill lite ost och sen vilka grönsaker som helst. Spenat kostar ju 2 spänn typ! C'est perfait!

2. Gör egen potatissallad. Koka en miljard färskpotatisar, gör myyyycket dressing på valfria favvo-örter etc, dränkt ner potatisen och adda valfria grönsaker och lämplig löksort. Du slipper laga mat hela tiden och den blir godare ju längre den står (även om man så klart vet att det finns gränser)...

4. Jamie Oliver-pasta. Gårdagens spagetti stekt med vitlök, färsk chili, olivolja toppad med riven ost (helst parmesan då, men vi snackar ju budgetcooking) blir skitgott trots snålhetsfaktor 110.

5. Indiska currys. Curryn är ju bara massa spices var man bör ha i sitt kök iaf och sen är det bara adda blomkål, potatis, linser, kyckling är vad helst önskat.

6. Varma mackor. En beig hushållsost från Lidl kan komma någorlunda till sin rätt med smakkompensation i form av dijon-senap, rödlök, några hackade oliver och liknande.

7. Skaffa svärföräldrar med bondgård. Om någon av kossorna springer iväg tillräckligt långt måste de skjutas i förväg och vips så har ni frysen full med kött!

Vilket är ert bästa snåltips?

6 Comments:

Blogger Bear said...

Flytta hem. Kanske inte det bästa, men definitivt det snålaste!

10:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tomatsoppa!

Kan varieras med olika kryddor.

12:22 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

björn:

sen är ju frågan om det ändå är värt att flytta hem till föräldrarna... nöden har iof ingen lag.

1:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

när jag pluggade i berlin åt jag ganska mycket äcklig mat men som man står sig på, typ några stekta ägg med stekt potatis och kanske en macka till. om man toppar med vitlök blir det mesta gott!

5:53 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Mia:

du måste fö komma och hälsa på när jag bor i Berlin i vår! komma och klubba med mig och anty. skippa killisen - inge barhäng utan klubbutgång då darling! hahaha

american appareldräkter och bögtechno för hela slanten!

8:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

bra! då har jag flera anledningar att besöka staden, min syrra och hennes barn och man ska nämligen också flytta dit i vår...

2:24 AM  

Post a Comment

<< Home