Sunday, July 15, 2007

Peace, love and politics


Jag är väldigt politiskt intresserad. Gillar även skvaller. Funderar också mycket på varför alla nyliberaler envisas med att ha likadana fula stålbågade glasögon.

Min politiker-skvaller-lycka var därför gjord när DN:s ledarsida (?!) igår förmedlade nyheten att Kalmars Nations tidnings redaktör tillika min fd. galleria-kollega Niclas Holmberg Almedals-hånglat med salladsentreprenören och mediestrategen Fredrik Federley.

Det var roligt! Ännu roligare blev det när jag kom på att de ovetandes figurerat i samma bloggpost här på bloggen. Gölligt par juh! Måste dock säga att jag tycker att Niclas är lite hetare än Freddie. Men looks isn't everything som sagt... Träffade för övrigt Niclas på festen i lördags. Han var "väldigt sliten efter Almedalsveckan" som visst hade involverat mycket alkohol. Det fick mig att tänka på Isobels behind-the-scene-inlägg om Almedalsveckan förra året. Almedalsveckan verkar onekligen vara politikernas svar på backstage-området på Hultsfred dit alla tycks vara kommenderade vare sig de vill det eller ej...



Lite andra saker man kan fundera när man ändå är inne på politik och MUF är varför nivån är så fruktansvärt låg på nästan samtliga bloggar som MUF:s ordförande Niklas Wykman länkar till från sin blogg. Personligen skulle jag ställa väldigt höga krav på dem om jag vore han. Borde inte nån slipad kommunikatörsperson med jättehög lön tipsat om det? Är det inte det hela Nya Moderaterna går ut på? Jag och en kompis ägnade åtskilliga timmar en sen natt åt att läsa igenom samtliga och det var skrämmande många vice ordförande i MUF valfri storstadsregion med retorik och uttrycksförmåga på nivån:
"vaknade upp. mådde piss. kom på att vi bor i en enpartistat. JAG BLIR ROSENRASANDE NÄR JAG T'NKER PÅ DET! Jag blir bestulen varje dag! Alla accepterar det! I vilket annat land skulle folk acceptera att bli rånade? VARJE DAG? Nu: promera och filosofera i marinan, kanske den enda fristaden i här sjuka landet!!!".
Förutom sånt var det förhållandevis lite "politik". Mer:
"Idag tar min lillebror Kalle studenten från Enskilda Gymnasiet NV3c!!! wohohoooo han är den snyggaste studenten i hela världen! Hela världen framför sig har han! Pappas Rotary-kompisar var där och han fick livslångt medlemsskap i present!
Eller varför inte alla komunpolitiker som känner sig förpliktigade att vara "transparenta" och "nära sina väljare" och därför som pliktskyldigast bloggar om hyperviktig saker som:
"oj oj oj långt KF-möte idag efter sommaruppehållet. en interpellation om privata biblioteksentreprenörer. spännande! gott fika från cateringfirma, vi la det på entreprenad förra mandatperioden efter timmar av fajtande med kommun-kramarna. bokade möte med Malin. skall planera insändarkväll för MSU:arna. de é bäst! möte i täby tidigt imorgon. måste nog lägga mig nu. keep on rocking in the free world (I'm after you sosse-Fredde :)!"
Ja, nu är ju ovanstående mina egna påhittade exempel men ni fattar grejen. Bland de enda bloggarna som höll en någorlunda jämn nivå och inte random uppdaterar var tredje månad var bloggen antifeministen, vilket för egen del känns lite sjukt att säga. Nästa stopp på politikerblogg-kartan blir kanske det där nya vänsterpartistbloggarna. Får se om jag vågar. Deras nya kampanjaffisch "Vill du ha det som i Sovjet" bådar ju gott. "Vi försöker framstå som att vi gjort upp med vårt kommunist-romantiserande-förflutna" liksom...

MUF-bloggräden fick mig i alla fall att komma ihåg varför jag en gång bestämde mig för att aldrig pyssla med politik i traditionell, partipolitisk mening.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

åh, nicklas är en bra karl! han lät mig gå in på snerikes champagnegalopp på sitt kk-kort (hur bra det nu kan vara) & han försökte inte ens hångla med mig. varför det nu var så kan man ju så klart spekulera i både till min fördel och nackdel, jag väljer att tro att det var därför att han är en ödmjuk, storsint och varmhjärtad ungmoderat...hehe!

11:45 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

haha det tycker jag du gör helt rätt i att tro!

hörde att de spelade superbra musik där :)

10:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

hahaha, du är rolig, glad att jag hittade din blogg mitt i zombiesurfandet på jobbet.

12:02 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

din var inte så pjåkig själv anna!

vart hittar du alla grejerna?

12:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oh maaa good! Var det där Fredrik Federly!?? Men nån måste ju rädda karln från sig själv. Jag trodde det va en hemkunskapslärare från Motala typ. Alltså högersverige måsta fan sporta upp sig. Eller nehe oj alla som figurerar i media med en politisk åsikt va lika fula...? Jaha okej.

10:24 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

jag tror tvärtom att fredrik federley känner som en av de coolaste och frechaste i politiker-sverige... "let's make politics sexy" och "jaa jag har tagit kokain på stureplan - som alla "vanliga" människor" liksom..

6:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Haha så grymt kul inlägg...lovely.

5:25 PM  

Post a Comment

<< Home