Thursday, October 12, 2006

Dynamic-fans från alla möjliga högerfalanger


Som halva Sveriges tidigare ack så förtryckta mediaelit har jag inte kommit ut som pophöger (eller särskilt höger överhuvudtaget för den delen). Det hindrar dock inte inte pophöger-människor från att gilla my work of art (inte bara mitt work of art så klart). Hittade en kille vars blogg som heter just Pophöger och som han beskriver så här: Niclas Holmberg tänkar och tycker kring kultur och politik. Allt med utgångspunkt i livsstilen. Resultatet en fräsch förening av pop och kapitalism.

Så här skrev han om Dynamic:

God morgon Sverige!
Vakna för ett tag sedan. Jag var på eloctroklubb på Norrlands nation igår. Dynamic var namnet. Jag hade tronat efter att få gå dit ett par månader eller sådär. Jag fångades av Uppsalas i särklass snyggaste affisch redan i januari. Klart man blir intresserad, ytlig som man är. Eftersom klubben äger rum endast en gång i månaden så då gäller det ju att vara i stan när det väl händer. Det senare har jag inte lyckats med, tills igår. Äntligen.
Med förväntningarna uppskruvade en par pitch kom jag dit. Vilken stämning. Vilket klientel. Popfolket var där. De mer dekadenta fashionisterna var där. Det var pretto, men ändå avslappnat. Så ska det vara. Niclas trivs. Jag förstår egentligen inte var alla roliga människor kom ifrån. De kanske ligger i någon sorts dvala annars. Och så vips när det vankas medvetna eloctrobeats dyker de fram. Kul. Verkligen.
Läskigt det där hur några grova dunka-dunka ljud kan skapa sådana rus. För det gör de. Eufori liksom. En högre nivå så att säga. Özgür Can var bra. Men Din Stalker var bäst. Både hade fixat små videoperformances. The Knife wannabees. Ingen pik alltså. Mer sånt.
Kom på också att en av våra flitigaste besökare och fans är någon högt uppsatt Heimdalsnubbe. Inga techno t-shirts där inte, skjorta och finbyxor är det som gäller. Har för mig att han brukar fråga om mer trance också, men brukar vara väldigt nöjd även utan den.

Föreningen Heimdal är Sveriges äldsta och största borgerliga studentförening. Man kan stoltsera med att många av de absolut mest tongivande liberala och konservativa politikerna (med övervikt på det senare kanske) börjat sin politiska bana i föreningen. De har ett debattforum kallat "Punsch & Politik” och bjuder in föreläsare, intressanta för även icke-borgerliga. För de icke-borgerliga är dock Heimdal numera kanske mest kända för sin vägran att till fullo öppna upp sina arkiv ens för forskare, trots stora misstankar om samröre med nazistiska idéer under 30, 40-talet. Heimdals handlande har inte direkt gjort misstankarna mindre och har ifrågasatts från många håll. Bla i UNT och DN.

Apropå Dynamic snarare än Heimdal så måste ni komma på Dynamic den 28:e. Vi får bla besök från Tyskland. Sen lovar jag, två barer den här gången! Norrlands hade personalfest förra gången och de hade ingen personal att tillgå till en andra bar. Det skall dock inte upprepas. Enough is enough, ni vill ha er drink inte stå i barkö i en halvtimme.

1 Comments:

Blogger Annamaria och Andrea said...

haha jag vet faktiskt inte... hittade den via Sakines blogg.

Jag älskar prefixet pop på allt!

Basiron köper man på apoteket och kostar nada! Köp 10 % och börja använda direkt! tar ett tag innan huden ger med sig så ge inte upp. haha. Mycket alkohol tar knäcken på hyn, men vem orkar bry sig...

8:35 PM  

Post a Comment

<< Home