Wednesday, August 22, 2007

Halsningar fran internet-censurens Kina

Sorry for late repley men min blogg ar blockad i Kina. Kanner mig valdigt illa till mods om jag skall vara helt arlig. Har provat fran flera internetcafeer, folks privata datorer (kinesiska och utlanningars), provat att klicka fran statcouter, lankar, googla pa mitt eget namn, ALLT ! Kanske kan overleva utan bloggen men grejen ar att inga blogspotadresser fungerar. Allt blir "problem loading page" vilket ar samma resultat som nar man soker pa kansliga saker om landet som Brad Pitt gillar men Kina tycker tillhor dem eller forsoker klicka pa bilder som lurat Himmelska Fridens Torg-filret.

  • Fragade mina kinesiska kompisar om detta (ja bloggrejen alltsa inte resten - det ar javligt kansligt) men de bara skakade pa huvudet och sa att "det visst blir sa ibland" foljt av en konstig spand tystnad.

Om nan av er vet nat hur det ligger till med internet- och bloggcensuren i nasta kommunistland pa tur; Vietnam, vore det toppen om ni kunde skicka ett mail eller nat (kan ju inte lasa kommentarerna eller ens veta om detta publiceras nu - kan logga in pa blogger, inget gar dock att lasa).

Annars ar allt bra. Kanner mig dock lite utmattad och oinspirerad att skriva pa internet av hela den har historien. Skriver desto mer i min Moleskin. Det ar fina grejer att skriva for hand! Det var inte igar...

2 Comments:

Blogger Jourtor said...

var i shanghai nyligen och fick lära mig att man ska använda sig av proxysidor för att komma runt "the great firewall".

gå in www.magichelicopter.com och skriv in adressen till den censurerade sida du vill åt, så funkar det.

1:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

JOURTOR:

jag blev varse det ocksa nar vi bodde hos en hemsidesnickrare i beijing. det var dock inte ens alltid de fungerade, trots att man hade betalproxys! Insande!

tack iaf.. det verkar fungera smartfritt hittills i Vietnam iaf.

6:48 AM  

Post a Comment

<< Home