Saturday, August 04, 2007

Naturen är bäst ingen protest 2.0 eller jag och min kille del 197

Fantastiskt väder idag. Jag och Anty packade filten, bekvämlighetskudden, pocketboken, fyllde termosen, köpte matsäck och puttrade iväg i vår lilla sommar-SAAB för att bada. Vi begav oss till Morga Hage som så ofta när det för vår del vankas bad (pocketläsning med närheten av vatten).

Det står lite bilar parkerade på naturreservatets parkering när vi kommer dit. När vi traskar ner till badet blir vi dock varse att det som vanligt inte är något folk där. Vi är helt ensamma på den enorma gräsmattan framför det ljumma, långgrunda vattenbrynet och den fantastiska omgivningen med ekar döda av åsknedslag, honungs- och mandelfärgade, sommarsävliga kor och lummig grön stillhet. Blir alltid lika chockad över att det inte är något folk där. Det är verkligen Uppsalas finaste bad! Inga skrikande och lekande barn som skall spela fotboll tre meter från ens huvud, inte tusen grillkorviga engångsgrillar, badvatten lerigt av tjo, tjim och lek eller raggande tonårsgäng vars tjejer inte vågar äta en isglass från glasskiosken i rädsla för att bli "tjocka". Vid Morga Hage kan man istället göra vuxensaker så som att sola topless, tafsa på varandra, lyssna på naturens alla ljud och ha det allmänt lugnt och skönt. Lovlee day!

Anledningen till varför jag nu röjer detta fantastiska Uppsala-smultron och riskerar att bryta vår underbara tvåsamhet är för att jag drar härifrån om en vecka, jag förutsätter att ni inte har bil och således inte kan ta er dit, eller helt enkelt skulle tycka det var trevligt att stöta på er där någon gång i framtiden.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha you naturromantiker you! Jag och Lamin var där för två veckor sen och då vadade vi fram i bajs, eftersom det utom av kor även hade inringats av kanadagäss som fräste när man kom för nära. Så det är ju egentligen bara soft i början av sommaren...

2:47 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Nämen!

Nu när vi var där igår var det inga kandagäss alls. Inte heller idag. Men visst är det lite torkat kobajs man får väja för när man går dit, men det är så jävla värt det när det är så lite folk.

6:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag håller med, koskit överallt, men träden är ju fina.

11:21 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anna:

Men alltså jag föstår inte! Har varit där tre dagar i rad nu och inte sett ett enda kandagäss och koskiten är verkligen inte överdrivet mycket om man jämför med andra irriterande moment på badplatser!

Lite koskit ja, men likväl sätter man sig ju inte i eventuellt skräp på annan badplats! BASTA!

//

Ami

8:07 PM  

Post a Comment

<< Home