Monday, September 24, 2007

Shoppingheaven

Kara blogg!

Befinner mig nu i Saigon efter ett par brudiga dagar i Hoi An. Hujedamig vilket budgetsprackare till stad det var! Forutom att det var en mysig stad med en mix av vietnameiska, kinesiska, franska och japanska influenser, sa fanns dar battre shopping an New York. Staden ar numer kand som "skraddarstaden" och overallt finns affarer med drosar av modetidningar dar man pekar pa vad man vill ha, eventuella detaljer laggs till och dras ifran, tyger valjs, kroppsmatt tas och det hela sys upp efter en for en spottstyvel. Forsta dagen gick jag runt med hjartat konstant bultande i halsgropen av upphetsad shoppinglycka. Mockastovlar i vilken farg, langd och hur hog klack jag vill for bara for 15 dollar? Ni syr upp Dries Van Noten klanningen jag aldrig hade rad med for 10? Ni kan fixa remsandalerna i lack som jag alltid dromt om? Sa ni att jag lamnar in mina Adidas-skor som gatt ur sortimentet for lange sedan och gor ett par exakt likadana for 12 dollar? 30 dollar for en skraddarsydd trench?

En australiensare vi hangde med i Hanoi skulle borja jobba pa advokatbyra och hade sytt upp tre hela kostymer inklusive skjortor for under 600 dollar. Ni fattar grejen... Det var shoppingheaven! Blev kompis med tva tjejer i en affar dar vi sydde upp lite grejer (vet iof inte om jag skulle klassa Ginas tre shorts, tre klanningar och en topp for lite) och da fick man sa klart bakgrunden. De tjanade under 1000 svenska kronor i manaden, jobbade 14 h om dagen 7 dagar i veckan, lamnade ivag sina barn till sina foraldrar och pojkvannerna befann sig langt borta dar jobben fanns och de hann knappt traffas mer an till stora hogtider. Anda insisterade de pa att bjuda pa middagen vi at. Vi vagrade sa klart.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vem hade kunnat ana att usla löner och svåra arbetsförhållanden låg bakom billiga priser? Släng dig i väggen Wallraff...

9:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det ar sa klart sjalvklart att det ar sa, men det gloms (med mening) latt bort nar man befinner sa langt borta fran dar produktionen verkligen sker. Manniskorna som jobbar for 1000 spann i manaden kanns kappt som manniskor, for att de sitter i en annan del av varlden och folk fortsatter kopa sina Adidas-skor o billiga H&M t-shirts for att de vill och "maste".

Upplevelsen av situationen blir tyvar valdigt mycket mer pataglig nar man lar kanna folk som lever under de forhallandena vilket vi gjorde.

om du Walraff atsyftad pa mig sa gor jag inga ansatser att slaga mig i vaggen. Jag berattar kort om manniskor jag traffar, saker jag ser och upplever pa en resa. Jag har inga ambitioner att walraffa kring nagot alla vet men skiter i nar det kommer till kritan (sakerligen ocksa du sjalv).

2:56 PM  
Blogger Shuto said...

Hejsan,

Har du skrivit nåt inlägg om endast Peking? Jag tänkte åka dit inom nåt år så jag är intresserad?

2:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

shuto:

Jag har skrivity flera inlagg om Kina och Beijing bla ett som ligger under ett av de senare blogginlaggen: Ami has now left the Stuyreplan... dar det lankas under namnet forsta gangen i Kina eller nat i den stilen. KOlla dar.

Beijing ar ascoolt! Ak garna dit inann de river och bygger om allt "fult" (det av riktigt kulturhistoriskt varde) innan OS bara...

finns enm beijingblogg skriven av engelsktalande beijingbor ocksa beinig in beijing eller nat i den stilen.

lycka till!

2:15 PM  

Post a Comment

<< Home