Monday, July 24, 2006

Berlin igen då.

Hemkommen nu. Grät av utmattning när jag kom hem och låg och glodde i sängen som ett självförvållat apatiskt flyktingbarn. Idag är jag mest allmänt illamående efter att ha ätit dåligt hela helgen. En sak som är väldigt fint med att vara hemma är att ha tid att äta hemlagad mat. De kommande veckorna kommer jag INTE att sakna 2 euros döner, 40-kronors indiskt, 50% rabatt sushi, panikhungers currywurst eller middag-klockan-elva thai. Vi har ätit gott också så klart men alltid, alltid ute och jag kan bli så otroligt trött på det. Nu skall här enbart ätas mat av typen grillad fisk med rotmos, blandad sallad och ett stort glas röd mjölk. Jag skall även bli sams med min lever som skall få vila lite efter hög alkoholförtäring men kanske framförallt högt ibuprofen-knaprande.

Tänkte förse er läsare (fan vad många ni är föresten! känns lite konstigt nästan) med lite bilder. Ni får ursäkta mina undermåliga fotograf-skills och min lite gamla kamera men håll till godo iaf!


Den här bilden får symbolisera två saker: värmen och för-förfesten. På grund av det sena utelivet i Berlin måste svenska kroppsklockan ställas om lite. Skall man vara på fötter när huvudakterna på klubben går på klockan mellan fem och tio på morgonen funkar det inte riktigt att ha varit igång hela dagen gå och sen ut vid två. Men eftersom man är turist och faktiskt vill hinna med att göra massa saker på dagen funkar det inte att sova tills klockan 17.00 som de tyska klubbkidsen kan göra. Man måste sova en sväng på eftermiddagen eller kvällen. Under våra veckor där var det nog dock en angelägenhet för mer än klubbkidsen. Det var nämligen aldrig under 25 grader varmt. I torsdags var det 37.. Då passade det sig bra att gå på lite museér med bra luftkonditionering:



Ami och Mia på Hamburger Bahnhof där det var en provocerande tråkig och menlös utställningen. Det enda jag kom hem med därifrån var fyra fina vykort och frågan om konst verkligen fyller någon funktion i dagens samhälle mer än för konstnärerna själva. Var dock på en del andra bra utställningar och museer. Berlin - Tokyo/ Tokyo - BerlinNeue Nationalgalerie var otroligt välgenomarbetad och bra. Man skulle egentligen behövt gå dit i flera omgångar för att hinna täcka in allt på ett vettigt sätt. Jag fick dessvärre feberfrossa och var tvungen att åka hem därifrån efter bara någon timme. Bröhan Museet med sina Art Noveau och Art Deco samlingar var också otroligt fint. Som alltid var det en massa utställningar som man inte hann med. Jag hade dock varit på de flesta större museérna och sett deras permanenta utställningar tidigare så jag kände mig inte jättestressad. Hade dock velat åka ut till gamla Stasi-högkvarteret och gå på en Helmut Newton uställning men det hanns det inte med denna gång.

Annars var det bara att barrikadera sig på något svalt beläget café tills den värsta hettan bedarrat...


...eller äta mat på nåt trevligt ställe. Och ja bilden är tagen på megahypade Monsieur Vong - men stället är verkligen värd sitt goda rykte - det är verkligen sjukt gott! Min favoritrestaurang i hela världen tror jag.








Sista bilden är så jävla bra: svenska hipsterkids i Berlin på semester liksom.

Love Parade var dock inte den enda paraden jag hann med. I lördags var här årliga Gay Paraden. Samma plats, lika mycket utspökade människor och nakna kroppar, nästan lika mycket techno, lika mycket kärlek, lite mer homos...





Stadsportarna vid Brandenburger Tor har varit med om både det ena och det andra som ni kanske förstår...

Lite bilder från min nya favoritbar: Bar 25 mellan Ostbahnhof och Jannowitzbrücke. Den hade allt man kan önska sig av ett schysst barhäng. Där fanns två utedansgolv, discokula hängandes i trädet, 2.20 euros öl, ett amfiteaterliknande bygge där folk låg och sov om de behövde "vila" lite, bra musik, trevlig atmosfär trots att där var mycket snygga människor. Ni hör ju - det skulle aldrig kunnat vara Stockholm. Ölen skulle kostat 60, någon vakt hade bryskt slängt ut dig för att du somnat och de snygga människorna skulle nervöst titta åt alla håll och kanter och se om någon annan var snyggare än dem. Lite förutsägbart att klaga på Sverige när man kommer hem från sin utlandsvistelse men alltså fan...




Anders & Anders på väg ut i Berlinnatten (de ser ut att kunna vara en electropop-duo från Songs I wish I had written eller hur?)


Ena halvan av Michael Mayer-hypade Klikkboxning utanför Weekend på morgonkvisten


Ami på väg hem från Panorama Bar (inte spy-gången alltså - då var jag s n ä p p e t snyggare som ni kanske förstår)


Världens käraste Anders och Ami


Världens snyggaste Elin säger hej då till Berlin med en utomordentligt god och prisvärd flygplatsmacka. Tschüs Berlin, vi syns nog inte på ett tag. Andra ställen vill ha en del av Ami-kakan och sorry du har fan fått mer än halva snart.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Yo Ami!
Jag tror att hela klubb-grejen kom ut lite fel, visst vet jag att du vet... äh. Men du antog inte utmaningen. Min bärsärkargång förgäves?

Du, hur kollar du antalet besökare förresten?

4:11 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Erik jag tror dessvärre inte att jag förstod din utmaning om du uppfattade det som att jag inte antog den. Jag skrev ju att jag tyckte att du vann iaf för att du kommit hem fem timmar senare än mig...

Antal besökare kollar man genom att installera en statcounter. Sådan finns att hämta bland annat på www.statcounter.com

Det är lite konstigt att se antalet personer som intresserar sig för det man skriver och kommer tillbaks dag efter dag. Blev verkligen fövånad första gången jag installerade den eftersom det inte verkar som att det är så mycket folk som läser eftersom inte så många kommenterar. Jag bugar och bockar för att ni alla läser iaf!

8:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Klart vi läser Ami! Du skriver bra och roligt om många ämnen.

Din blogg är helt klart en av mina favoriter!

11:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

3:18 AM  

Post a Comment

<< Home