Friday, July 21, 2006

Party like there is no tomorrow? No. Party like there is no monday!

Sitter på förfest hemma hos Martin i Prenzlauerberg. Skall på Ewan Pearson pa Weekend sen. Är lite nervös inför hur helgen då jag har haft väldigt hög feber idag. Tyvär stoppar det inte mig från att gå och och festa. Kommer säkerligen vara sjuk i typ tre veckor när jag kommer hem för att jag misshandlar min kropp så mycket.

I helgen var här en av arets varsta eller bästa fester lite beroende pa hur man ser det. Det smygbörjade i torsdags, kickade officiellt igang i fredags, fortsatte pa lördag dag, hade sin preak pa lördag morgon och avslutades pa söndag förmiddag eller kväll beroende pa hur harcore (och patänd du var). Fredagen var jag som sagt hemma för att vila upp mig inför lördagen när de andra drog pa Compost Label- Night pa Watergate. Pa lördagen gick nämligen den bade bespottade och älskade Love Paraden av stapeln. Jag hade aldrig tidigare varit pa denna nid-tyska technofest, men den var precis sa ugly och tacky som jag väntat mig. Sällan har jag skadat sa mycket illa klädda människor pa ett och samma ställe, och det var onekligen en del. Polisen uppskattade 500 000 och arrangörerna 1.2 miljoner. Ni som sett mina outfit inspirationer vet vad jag pratar om i klädväg. Annars är det bara att tänkasig en skön blandning av utsvängda technobyxor med neondetaljer, frisyrer med lite rakade partier och resten fixerat med en halv tub hargelé, bara överkroppar med tushslogans pa, pälsboots, korta spagettilinnen med bade en och tva bilringar hängandes ut över linningen, konstiga hattar och solglasögon och som alltid i större folksamlingar med chans att fa ragg: t-shirts med tryck som 100% singel, 100% sexy, 100% geil etc. Inte helt oväntat som sagt. Skillnaden fran en scensk musikfestival vcar förutom att alla dansade till techno och inte gängliga indiemän var att det var sa otroligt mixad alder pa folk. Pa en liknande svensk tillställning skulle det varit mycket mer homogen alderssammansättning.

Efter att ha inspekterat spektaklet, druckit lite öl och dansat runt lite akte vi hem för att ta den obligatoriska powenappen till klockan tolv da vi gjorde oss redo för att aka till Berlins (och Europas?) just nu mest mytomspunna klubb: Berghain. Jag hade inte haft möjlighet att ga pa Berghain tidigare da det öppnade precis efter att jag varit har förra gangen för typ ett och ett halvt ar sedan. Jag kände mig egentligen inte sa upplagd för att ga ut eftersom jag fortfarande var sjuk men ville försöka iaf. Förväntningarna var hur som helst höga hos oss alla da vi hört och last mycket om myten Berghain. Myten kom att bekräftas hos oss alla fast pa lite olika sätt. Vi var dock rörande överens om att det var det dekadentaste vi varit med om...

Klockan ett tornade sig en lang kö upp framför det enorma betongkomplexet med sina fa upplysta vaningar. Efter att ha blivit visiterade i dörren av en extremt stor och läskig 50-arig man med tatueringar upp i anisktet och piercings sa att han sag ut som nagon slags djävul, fatt lämna ifran oss kameror sa släpptes vi in i den enorma byggnaden. Jag vet inte hur manga tiotals meter det var i tak och pa huvuddansgolvet stod det största soundsystem jag sett i hela mitt liv. Överallt dansade inoljade Tom of Finland-bögar med bar överkropp side by side med det övriga klientelet vars pupiller var stora som klot av Ecstasy eller hade snörvlande näsor av kokain. Pa det den pumpande musiken, den mörka belysningen, det extremt öppna droganvändandet och alla konstiga sma hörn där folk alade sig mot varandra. Det kändes inte pa riktigt. Det kändes som en miljö tagen ur en bizzar film.

Jag försökte ignorera att jag var sjuk och misshandlade min kropp ganska rejält tills den klockan fem sa ifran lika odiskret som folk knaprade piller. Hela den redan konstiga miljön började snurra och pumpa ännu snabbare än vad den redan gjorde. Jag vacklade mot toaletten och spydde tills jag grät medan folk sniffade kokain och knullade pa toaletterna runt omkring. Anders ledde ut min kraftlösa kropp ut fran stället för att hitta en taxi. Där ute var det lika lang kö som när vi kom dit även fast det var mer eller mindre dagsljus. Allt var sa ljust i jämförelse med inne pa Berghain och radion i taxin spelade en kärleksballad. Det var liksom normalt. Det sista jag tänkte innan jag somnade var hur sjukt det var att den där betongkolossen stod mitt inne i det det vanliga Berlin när det som försegick där inne för manga skulle uppfylla bilden av helvetet.

12 Comments:

Blogger ERIK said...

RAVE RAVE RAVE!
Fan vad pepp att du ar dar borta och latjar med de tyska neon-bogarna. Angende Berghain sa finns ju de dar centrala skrymslena dar man kan gora en rak ned/upp-stigning till helvetet/himlen i alla internationella metropoler typ Berlin, London, Paris, Barcelona etc. Men det lustiga ar att tanka sig ett sant hedonist-krypin i Stockholm. Det gar liksom inte, halften av besokarna skulle aka i finkan pa en vecka och sedan skulle Gudrun Schyman komma och dansa.

3:52 PM  
Blogger ERIK said...

Ikvall ar det galen techno-allnighter och jag har ocksa ont i halsen. Ar du med pa noterna? Berlin vs. London...
Om du pallar sa pallar jag.

Ami vs Erik, tva danspuckon. Hey ho lets go!

4:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

haha, åh där var jag förra sommaren, samma vakt var det t.o.m! såg ellen och miss kittin. dansade till 8 på morgonen omg. det låg typ vid ostbahnhof va?

10:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Förra året under sónar gick jag ut och tanzade fastän jag hade halsont. När jag sedan kom till sverige låg jag sjuk i en hel månad.Har aldrig varit så sjuk som jag var då. Hade tex 39,5 graders feber i en vecka. Ta väl hand om dig.

Angående Berghain: http://thedifferenceitmakes.blogspot.com/2006/04/feiern.html

12:08 AM  
Blogger ERIK said...

Ok, det här är min summering.
Klockan är 10:20 tysk tid och jag har precis trampat innanför dörren. Det fräser lite lagomt i huvudet och sulan på mina sneakers har halverats. Det var på allvar över femtio grader på klubben... helt sjukt. Natten har haft allt; massiva polisingripanden, sjukt bra musik och hångel.

Hur gick det i Berlin?

11:29 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Erik: med risk för att lata som fröken been-there-done-that (vilket du sa klart vet att jag är hahaha) sa vet jag att det finns langt mer hedonistiska klubbar än i Stockholm men jag har faktiskt inte hittat nagot lika hardcore som Berghain än..

Jävligt roligt med Gudrun Schyman! Jag skrattade mycket och länge!

1:49 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Erik: du vann nog utmaningen ocksa! Jag drog mig hemat vid fem, alltsa hela fem timmar tidigare dig. A andra sidan hade jag feber och frossa tidigare pa dagen, frös i den 39 gradiga värmen och ringde gratandes hem och fragade om jag kunde ha hjärnhinneinflammation. Trots detta dansade jag stjärten av mig i nagra timmar! haha

1:57 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

yo gat gesagt:

ja det ligger ganska nära ostbahnmhof.. var där igar med men vakten var inte alls lika skräckinjagande som jag kom ihag honom. tror mitt intryck av honom hade rätt mkt med mitt allmänna tillstand förra gangen jag var där!

1:59 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

adde 3000: jag fick verkligen panik när jag läste det du skrivit först men sen kom jag pa att jag redan förstatt att sa kommer att bli fallet.

just nu känns det dock som att det är ett pris jag är beredd att betala. vi far se hur det känns när man väl ligger där..

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

intressant att din blogg kommer överst när man googla berghain "sidor på svenska"....

1:08 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

hahaha plenty of readers you know...

5:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

2:59 AM  

Post a Comment

<< Home