Tuesday, July 25, 2006

Bruce Springsteen-högern och Jack Kerouac-vänstern - lika jävla mossiga båda två


Hittade detta på MUF-ordföranden Johan Forsells blogg:
"Bredbenta män med gitarr och något att berätta. Ofta om friheten. Eller åtminstone längtan efter den. Öppen bil på en öppen väg som man är ute på igen. Typ. Vacka kvinnor i sina bästa klänningar är inte heller helt ovanligt."
Kräk! Kräk! Kräk! Det där satte fingret på hela anledningen varför jag hatade all beatnik och Jack Kerouac-kult en del posesmarta (vänster)killar höll på med på högstadiet och gymnasiet. För att man visste att den där friheten de älskade bara kunde sökas och finnas av män. Kvinnan hörde inte hemma i deras frihetssagor mer än som bifigurer i vackra klänningar eller som det man flydde ifrån då hon automatisk stod för o-frihet.

För övrigt är 19 av 24 personbloggar i MUF:s länklista skrivna av killar.

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tänk att jag trodde aldrig att din Springsteen profetia skulle infrias i mitt lilla liv så hårt och brutalt. Men efter en tretimmars kväll under vilken undertecknad blev tillfrågad om hon kunde agera objekt ikväll, ackompanjerat av en full polis vrålsjungandes refrängen "I't takes a redheaded woman to get my dirty job done" tvivlar jag inte längre. Och vill helst av allt byta hårfärg.
Även om mannen,inte killen/pojken, visserligen var i civilt tillstånd och bror till en bekant gick min tolerans nivå när grabbarna bara tilltalade mig angående mitt leende och uppmanade mig att sjunga eller dansa. TB tyckte sammanbitet att vi skulle gå...
Men kvällen och den manliga friheten fortsätter på Fellini när tre av mina kära syntare efter lång vänskap berättar för mig att man egentligen inte kan umgås med kvinnor pga deras bristande logik och avsaknad av humor. De är inte beredda att ge upp något. Trött sen gammalt på det synthianska likgiltighetsidealet undrar jag var inspirationen kommer ifrån.

Johny Cash? The Kristet Utseende? eller varför inte Bruce Springsteen - han vet åtmistone vad man använder en rödhårig kvinna till.

This is for enlightenment, not admiring. Can you save me from this world of madness?

11:49 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Ååååh jag kan bara tänka mig hur söt du var när du satt där arg och upprörd!

2:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Intressant att se hur skribenten väljer ordet "man" istället för "jag" och därmed gör sig till talesman/kvinna för alla kvinnor.

9:31 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anonymous:

Det har nog mer att göra med att vi aldrig hade grammatik undervisning på svenskan i skolan. Hela min blogg kryllar säkert att sådan inkonsekvens.

Tack för påminnelsen iaf.

11:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Usch vad agressiv du är...
Som om någon skulle kalla någon kräk för att de gillar att sy eller gå på disco.
MYCKET negativa vibrationer.

12:24 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anonymous: jag kallade inte någon person för kräk utan "kräket" illustrerade hur jag kände när jag läste det. Inte så lite illamående alltså.

12:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

åh vad bra skrivet... du satte verkligen fingret på varför jag hatar Bruce Springsteen (eller kanske bara ytterligare en anledning till varför)

10:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Läste att många lesbiska kvinnor, särskilt i USA, går igång ordentligt på Springsteens kvinnobild, att de tycker att hans kvinnoskildringar är som de själva uppfattar kvinnor. Intressant att du då ser honom som en reaktionär grabbig typ. Jag hörde "Redheaded Woman" en gång på en fest. Jag tyckte den verkade rätt ograbbig: "Listen up stud, I don't care how many girls you have dated/Your life's been wasted/Until you get down on your knees and tasted a redheaded woman".

8:06 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anonymous:

Som jag tidigare förklarat på Isobels blogg:

"Om det var någon som inte förstod min koppling Springsteen och höger så kom den så klart från inlägget på MUF som jag länkade till. Där och på andra ställen i pophögerdebatten har det påståtts att rock alltid är höger även om artisten inte fattar det själv för att musiken i sig ofta handlar om frihet.

Att det blev Kerouac-vänster har bara att göra med att det mest var vänsterkillar som älskade sönder On the road och Hemingway-grejen."

Jag anklagar alltså INTE Springsteen för att vara höger, eller i sig kanske ha mossig kvinnobild. Det handlar mer om hur folk i min närhet tolkat dessa två giganter.

Det är ju inte alltid folk uppfattas så som de vill bli uppfattade så att säga. Sen handlade inte inlägget om hans kvinnobild utan dess frihetsbild.

3:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

1:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

6:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

1:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »

6:21 PM  

Post a Comment

<< Home