Sunday, August 13, 2006

Kulturmys-söndag med Ami och Mia

Dagen har spenderats i Stockholm med en liten kultur-söndag med Mia. Vi var på Konstfeminism-utställningen på Liljevalchs och en fotoutställning om Nordkorea och klädindustrin i lite olika länder på Galleri Kontrast. Väldigt bra båda två även om man hade sett de flesta Nordkorea-bilderna i tidningar och det de ville förmedla om klädindustrin inte var särskilt mycket nytt under solen rent upplysningsmässigt. Här kan man läsa lite om hur fotografen som tagit Nordkorea-bilderna kunde komma in i landet och fota. Det verkar vara ett jävla projekt i världens mest slutna land. Väldigt fina och spännande bilder trots krånglet iaf. Skulle inte banga på att åka till Nordkorea alltså! Vore så jävla coolt att se! Jag älskar gamla, inte helt nyuppbyggda kommuniststater. Nordkorea är ju inte fd kommuniststat nu och det gör det ännu mer spännande. Jag älskar att man kan läsa av ett lands tillstånd, värderingar och idéströmmningar bara av att gå runt lite i stan. Fascineras också av sådan där enormt monumental arkitektur som på ett sådant uppenbart sätt reducerar individen till något väldigt, väldigt litet och pluttigt och när man så osubtilt använder arkitektur för att befästa makt och förmedla politik.

Jag hade aldrig varit på Galleri Kontrast förut. Det är en gammal bank och jag slogs av det otroligt vackra taket:

Konstfeminism var bra med och gick att gå på utan att ha värsta feministiska bakgrunden. Det känns som att det är så mycket konst man måste ha så himla mycket referenser och kunna så mycket om konsten som konst för att man skall kunna förstå och få ut något utav det man ser. Sådan konst är verkligen inte min kopp te. Jag blir bara irriterad över att inte ens jag som faktiskt är uppvuxen i ett konstnärshem, har läst konsthistoria och är genuint intresserad av (en del) konst berörs på annat sätt än med irritation. Jag menar hur fan skall någon som inte har något av mitt kött på benen då kunna få ut något av det då? Jag kanske dock missförstått hela konstbegreppet, vad vet jag. Den kanske bara är till för vissa människor som i runt 40-50 års ålder tränat upp någon slags konst-gen som gör att de ser massa saker inte jag gör eller kanske för dem som gått på konstskola och lärt sig uppleva konst på rätt sätt. Eller så kanske jag inte borde bry mitt anti-intellektuella huvud med konst så kan kulturgubbarna och kulturtanterna snusa runt på sina gallerier ifred.

Nåväl båda utställningarna var värda att se innan de byts ut den 27:e augusti. De på Galleri Kontrast kostade en frivillig tia i inträde och Konstfeminsm 50 spänn för ungdomar, 70 för vuxna och gratis om ni är under arton eller har mage nog att låtsas att ni är det.

Med tagen konstnärlig frihet så var Stockholms-hänget ungefär så här:






0 Comments:

Post a Comment

<< Home