Monday, July 16, 2007

Kvinnliga dj:s - det nya svartfest


Jag misstänkte att något sånt här var på gång när någon från SVD besökt mitt inlägg om den manliga dj-bås kulturen ett par gånger för någon vecka sedan...

Kul att se att det händer saker iaf. Att t.ex. Riche, som till deras sommarsatsning inte lyckats boka en enda dj av kvinnligt kön, efter artikeln kontaktar Farnaz och Elin och gör ansats till att utnyttja deras kompetens och deras uppenbarligen större nätverk av skivspelande tjejer.

Jag tror mycket av problematiken ligger i att än idag umgås tjejer i större utsträckning med tjejer och killar med killar. Detta leder till att skivspelande tjejers möjligheter att nå ut ofta minskas dramatiskt, vilket beror på att dj-bokande både på lägre och en del högre nivåer, handlar mycket om kompisbokande. Många killkompisar = större chans att bli bokad utan att vara exceptionellt bra eller redan vara ett namn. Med några kompisspelningar i bagaget får man ännu fler chanser, knyter fler kontakter, man blir peppad och inspirerad och börjar oftast ta skivspelandet på större allvar.

"Men alltså det är ju taskigt mot dj:n om hon blir bokad bara för att hon är tjej" hör man ofta. "Ingen dj vill ju bli kovoterad, man vill ju bli tagen för att man är bäst". Nej, få kanske vill bli kvoterade men prova att byta ut det negativt (kvinnoladdade) ordet kvoterad till det mer positiva prioriterad... Det är precis vad kompisbokningar handlar om: prioriterande. De kompisbokade dj:sen är inte nödvändigtvis de bästa men blir trots det bokade. De flesta dj:s jag känner (så väl manliga som kvinnliga) vill spela. De skiter ofta i hur de får spelningen. Många har ofta inga problem att utan skam i kroppen tjata tills öronen blöder. Men om kvoteringen/prioriteringen vore könsblind skulle man av ren barmhärtighet inte boka sina tjatande/otjatande kompisar - "Pinigt för kompisen om han känner att han är kompiskvoterad...".


Sen finns det klubbkillar som tycker att den här debatten är aslöjlig och bara vrålar om att: "det finns ju inte lika många tjäjer juh!". I så fall, varför inte fråga sig varför? För att tjejer bara är intresserad av smink och kläder eller vadå? Vad är hönan och vad är ägget i det här? Får folk inte chans att spela, träffa folk med liknande intressen och välkomnas in i kulturen mer än som flickvänner och någon man kan diskutera senaste Innervisions-släppet med om killen i sällskapet råkar vara på toaletten så kommer det inte att ändras heller. Sen verkar ju iofs inte alla vara intresserade av att det skall ändras. Eller så tycker man bara att det borde fixa sig självt. Samma personer som förespråkar Guds osynliga hand rörande kvinnliga dj:s väljer däremot att aktivt lyfta fram andra saker som kan berika dansmusik- och klubbkulturen. Det kan vara svartfester, utdöende vinylspelande (som vissa ser det), den yngre generationen, smalare och kanske bortglömda genrer, ny teknik etc etc. Att lyfta fram dessa uppräknade saker anses creddigt och coolt. Att däremot lyfta fram tjejer av samma anledning verkar däremot sjukt jobbigt och "fel". Så mycket tycks inte en dynamisk klubbkultur värd, inte heller de påstådda fina idealen.


När jag hade Dynamic bråkade jag mycket med en av medarrangörerna om hans kvalitetesbegrepp. Han var kortfattat av åsikten att det blev sämre kvalité på klubbarrangemangen om man aktivt lyfte fram tjejer (näringslivet någon?). Jag kan fortfarande inte acceptera ett sådant kvalitetsbegrepp, om slutsatsen blir sådan. Särskilt då det inte är konsekvent. Varför har man isf t.ex. svartfester även fast det ofta blir "sämre kvalité" än en vanlig klubb? Jo, för att man vill ha något annat, något nytt, som berikar även fast både ljud och ljus oftast blir sämre, allt blir bökigare etc. Trots det vet jag inte en enda klubbarrangör som inte tycker att det är ett roligt tillskott med svartklubbar. De upplevs som coola och har en kvalité och ett mervärde i sig. Av precis samma anledningar borde det även vara det i fallet att boka tjejer. För att de likt svartklubben bidrar med något som det fattas utav, även fast det kan bli bökigare då man kanske måste leta lite mer än att göra en snabbscanning av närmsta umgängeskretsen. Det borde vara en kvalité i sig om man är seriöst intresserad av elektronisk dansmusik och klubbkultur.


ps. Bilderna ovan är från klubben jag och mina vänner drev och dj-poze-bilden är från första gången jag spelade skivor ute. Behöver jag säga att jag höll på att kissa på mig? ds

ps2. Som ni vet har jag alltid nåt trumfkort i bakfickan rörande helgaktiviteter. På lördag kan ni besöka Elin och Vickes klubb Do it! där bla. Erik och Fabian aka Cliques Numeriques gästar. Det lär bli fläskigt om jag känner dem alla rätt! ds2

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

"Kompiskvoterad" - sån stenhård slå-huvudet-på-spiken-analys.

Tack för i helgen förresten, det var fett roligt! Det blev inte att jag sa hejdå ordentligt. Minns du att vi ska starta klubb om ett år?!

6:49 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

haha ja nej jag pallade inte med post-rave-hotell-frukosten alltså... blev hem-körnings-pizza och 2 liter cola till frukost ist...

Självklart har jag inte glömt det! Det blir superbra! Jag networkar lite i Mongoliet och Berlin ett tag bara sen kör vi :)

7:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

här: http://www.dirtydancing.se/forum/ finns en diskussion på ämnet tjejer i dj-bås, klicka på "Kreddbokaren är en pingstvän!"
Read it and weep...

9:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ami, syftar du på mig i citatet nedan? När jag hade Dynamic bråkade jag mycket med en av medarrangörerna om hans kvalitetesbegrepp. Han var kortfattat av åsikten att det blev sämre kvalité på klubbarrangemangen om man aktivt lyfte fram tjejer (näringslivet någon?).

Jag misstänker det. Vi har diskuterat det så många gånger så jag blir förvånad över att du inte verkar ha förstått vad jag anser i frågan. Jag har aldrig sagt att det blir mindre kvalité på klubbarna om man aktivt lyfter fram tjejer. Däremot så är det två saker jag ser till: en dj ska kunna mixa och den ska ha släppt något. Det förra innebär att om man spelar techno/house ska man taktmixa och det senare innebär i regel att dj’n ska ha producerat och släppt på ett bolag, gärna ett bra sådant. Anledningen till att det senare är så viktigt är två: dels gör det spelningen mer intressant då man kan sätta setet i ett sammanhang (dj’n har ett sound att förhålla sig till) och dels så innebär det att dj’n har lite av ett namn (bra referens att ha släppt på ett bra bolag). Det handlar således både om innehåll och förpackning som man säger. Det finns dock undantag och det kan ju vara om dj’n lyckats göra sig ett namn trots att den i) ej kan mixa ii) ej producerat något alt att dj-setet inte har något med produktionerna att göra. Exempel på den förstnämnda kan vara Justus Könche och det sista kan vara Miss Kittin och Dj Coolof alternativt någon journalist. Jag kan dock inte komma på någon i techno/house-världen som varken kan mixa eller har producerat något men ändå anses ha ett namn.

Kraven ovan är även de krav jag skulle säga råder på de större europeiska klubbarna och festivalerna även om det inte är något argument i sig.

Jag kommer bara på ett fåtal svenska ”tjej-dj’s” som lever upp till kraven ovan. Ida Engberg och Carolina Acosta är två. Ida har släppt på Pickadoll och Carolina tror jag väl har släppt eller är på gång i alla fall. Det finns även ett gäng duktiga ”tjej-dj’s” som byggt upp sig ett relativt bra namn genom att göra bra klubbar och hålla på ett visst sound.

Som du märker handlar det som sagt för mig mer om innehållet, det handlar även mycket om förpackning (referenser).

Men visst är man en del i systemet genom att inte släppa in tjejer alls för att de ej har referenserna, och hur skaffar de sig då någonsin referenserna? På den punkten kan man inte direkt påstå att jag motarbetade tjejer i Dynamic (Rozetta, Ida Engberg, La Fleur, Monica Electronica). Däremot reagerade jag när vi bokade vissa dj’s som ej kunde mixa.

Vidare skriver du:

Jag kan fortfarande inte acceptera ett sådant kvalitetsbegrepp, om slutsatsen blir sådan. Särskilt då det inte är konsekvent. Varför har man isf t.ex. svartfester även fast det ofta blir "sämre kvalité" än en vanlig klubb? Jo, för att man vill ha något annat, något nytt, som berikar även fast både ljud och ljus oftast blir sämre, allt blir bökigare etc. Trots det vet jag inte en enda klubbarrangör som inte tycker att det är ett roligt tillskott med svartklubbar. De upplevs som coola och har en kvalité och ett mervärde i sig. Av precis samma anledningar borde det även vara det i fallet att boka tjejer.

Jag har alltså som sagt aldrig sagt att tjejer i sig drar ner kvalitén, i synnerhet inte ”ljud- och ljuskvalitén”. Ok, jag antar att du förstår att det finns andra innebörder i begreppet kvalité. Jag pratar självklart om att jag vill signalera ut att en klubb har tänkt till och vill leverera något ”bra” (innehåll och förpackning). Du håller dock inte med mig om vad kvalitet är och anser att en tjej-dj i sig är tillräckligt mycket för att lyfta en kväll. Jag håller verkligen med om att det blir extra spännande om det är en tjej-dj iom att det är något ovanligt, men grundkraven bör dock uppfyllas så långt som möjligt för att det ska se och låta bra ut.

Men såklart, så länge det handlar om en klubb där dj’n inte är i fokus så är det ju skit i samma. Såklart finns det en massa duktiga och okända tjejer där ute. Jag vill dock stå för klubbar där man lockar folk med just vilken dj man bokar.

Vänligen,
Anders B

12:21 PM  
Blogger R-P-L said...

ang. anonym/Anders Bs inlägg skulle jag som vanlig musiklyssnare och klubbesökare även vilja föra in bra musik/låtar som en del av begreppet kvalitet. jag skiter rätt mycket i om det är exakt tighta mixar så länge det är inom rimlighetens gränser, och jag skiter helt i om personen i fråga har släppt en skiva eller inte. ett namn är förstås bra som dragplåster men borgar knappast för kvalitet per automatik. väl?

9:17 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

anders mf

skall komma med ett lite längre svar här på söndagkväll eller måndag. jag är lite upptagen med att rulla höbalar för tillfället..

det är onekligen en intressant diskussion ur många aspekter...

5:54 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

This comment has been removed by the author.

1:54 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anders:

Självklart har jag" fattat" vad du anser i frågan, men att jag har ett annat kvalitetsbegrepp beror inte på nåt sätt på att jag inte skulle förstått. Ditt kvalitetsbegrepp om att man måste släppt nåt, och på ett bra bolag diskvalificerar en stor mängd jättebra dj:s. En bra dj är en bra dj oavsett om man släppt eller inte. Sen kan det såklart alltid vara roligt för det egna klubb-egot att ha haft människor från bra skivbolag eller med mycket bra släpp i bagaget.

Med ditt kvalitetsbegrepp skulle tex. aldrig Daniel Araya som spelade på Bricolage, som aldrig släppt på nåt bolag aldrig få spela! Inte heller grymma Anders Åkergren som visst spelat hos er. Många av Stockholms bästa dj:s skulle inte heller vara "värdiga".

Det där med att sätta saker i relation till vad personen själv producerar tycker jag, likt Niklas, personligen är en liten svag länk då många bokar akter som släppt en tolva (typ Kenny Leaven) som knappt någon hört. Men framför allt för att setet inte behöver ha särskilt mycket med den tolvan att göra. Det garanterar inte heller ett superbra set, blir bra stämning etc. Kenny Leaven körde ett ganska tråkigt set trots att han rent referens-mässigt var en av våra bättre bokningar.
Men bokningar handlar, varken i Bricolge, Dynamics eller många andra klubbars fall bara om "the main acts" vilka är de du nu pratar om. De handlar om vilka som värmer, spelar i baren etc. De som ofta blir kompisbokningar. De, som i Sverige inte under några omständigheter skulle kunna passera dina nålsögekrav och som inte heller gjorde det på Dynamic .

Sen har ju folk klubb/är dj/håller på med musik av olika anledningar och har således olika kvalitetsbegrepp. Bland klubbarrangörer finns både dem som bokar för den lilla redan insatta klicken, andra för den bredare lagren som vill ha den bästa kvällen oavsett namn och refrenser. För att quota nån supercool-Antiloop-person på Dirty Dancing-forumet: "en del för att vara coola". Alla högst verkliga anledningar och inget man kan lägga värdering i, bara ogilla eller själv vilja göra annorlunda.

Sen motarbetade du inte alla tjejer vi bokade till Dynamic per se, som du uttryckte det. Du tyckte bara ofta att det fanns andra "bättre". Inte jämt men ofta. De tjejer vi bokade i Dynamic var dock inga välgörenhetsbokningar som din uppradning tydligt visar (Rozetta, Ida Engberg, La Fleur, Monica Electronica). Men som sagt: du har ett annat kvalitetsbegrepp men när man har en klubb tillsammans bör det bli ett kompromissande av allas... Den mångfalden är bra och utan våra diskussioner tror jag inte alls att vi så här i bakspegeln skulle haft en sån bra och rolig line-up som vi faktiskt hade!

1:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ok då förstår du vad jag menar, så med andra ord tycker jag inte att tjej-dj's sänker kvalitén såsom du skrev i inlägget. Däremot så finns det grundkrav vilket i praktiken utestänger en hel del tjejer, och många fler killar. Visst har du rätt i att en bra dj är en bra dj, men som sagt handlar det även om förpackningen. Att driva en klubb handlar för mig att tänka på ett varumärke och jag ser till något annat än bara en bra fest. Ace kör ju bara residents t.ex. men deras dansgolv har säkerligen varit bättre än Bricolage många gånger. Därav kan Kenny Leaven glida in på att han släppt på Traum vilket stärkt hans varumärke, och på så sätt klubbens varumärke för vi kan tydligt visa på våra referensramar. Men inget är ju absolut och bara för att han släppt en tolva så gör det inte alls så stor skillnad i praktiken mot någon som inte släppt en enda.

Vi i Bricolage har bokat sådana som inte släppt (notera dock att Araya körde live) vilket har med undantagen att göra.

Men iaf, kontentan är att jag såklart inte tycker att tjejer i sig sänker kvalitén. Tvärtom är det nog krasst så att en tjej som släpper på label X gör klubben mer "kvalitativ" (för mig...) än en kille som släpper på label X.

Jag vill även påpeka att jag protesterad mot killar vi bokade i Dynamic pga samma skäl som tjejer kunde få kritik. Jag vill dock inte nämna några namn.

Så snälla, detta har inget med fördomar mot tjejer som dj's att göra. Det handlar om en kanske konservativ hållning till dj-kulturen.

Jag tror dock att vi kanske pratar om lite olika saker också. Jag pratar ju om de namn som headlinar. Det finns ju ofta andra tillfällen att spela skivor på under samma kväll. Många ställen, såsom t.ex. Riche, tillhör ju också en annan skola. De vill väl ha lite hippa locals som dels är duktiga på att spela skivor och dela har många kompisar så de drar folk. Då är det verkligen lustigt att inte några tjejer bokats.

Vänligen igen,
Anders B

ps. Rickard, visst handlar det om "bra" musik/låtar. Det är ju verkligen ett krav. Ovanstående krav är såklart bortom det. ds.

3:59 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anders:

"Konservetiva" hållningar oavsett om det är inom dj-kulturen eller inom andra delar av kultur har en väldigt stor benägenhet att stänga ute stora massor kulturutövare från dess viktigaste och mest statusfulla arenor. Kulturkonservatism är därför ofta rent antifeministisk. Bla därför är jag ofta emot kulturkonservatism vart jag än stöter på dem. Det, utan att för den delen bejaka folklig Stefan & Krister mentalitet...

Sen tror jag också att vi diskuterar lite olika saker. Jag syftar inte bara på hyper-credd-klubbar. Jag syftar med termen "klubbar" i inlägget på typ alla typer av ställen med live-djs. Från nationsklubb, credd-klubb musikbars-häng...

8:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ok. Den "dj-konservatism" jag pratar om (se utgångapunkt ovan) stänger i alla fall inte ute kvinnor som sådana. Däremot finns det andra strukturer, såsom nätverk och sociala strukturer i uppväxten, som gör att tjejer i mindre utsträckning väljer att satsa för att uppnå dessa krav. Det är dock inget argument i sig för att skippa kraven. Om det för dig är välkommet att sänka alla krav, och då pratar vi ej om strikt manliga normer, för att tjejer av strukturella skäl ej kan uppnå kraven så står vi ej på samma sida. Däremot är jag beredd att hjälpa folk på vägen för att kunna nå sina mål. Det är en annan sak.

Ses på lördag!
Anders B

10:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

tillägg: hjälpa folk på vägen = hjälpa till att ändra på strukturerna.

Anders B

10:53 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Anders:

Nej självklart stänger inte dj-konservatism ute kvinnor rent uppenbart. Om så vore fallet skulle det ju vara nåt liknande nazism och brottsligt!

För att sega strukturer skall ändras så måste folk jobba aktivt för det. Det måste också ibland kompenseras för den ofta totala bristen på förebilder, för att kunna skapa intresse hos "the missing part". Många invandarkids gillar Zlatan och kan lättare idenifiera sig med honom än andra fotbollspelare, även fast det i slutändan bara handlar om att killen är bra på fotboll. Folk identifierar sig lättare med folk som liknar en själv idag och där står tyvär ofta könet för första urgallringen.

Jag vet att vi i Uppsala var med och ändrade bilden av den dj:n med nödvändighet alltid var kille. Såväl killar som tjejer har sagt det efteråt. Kommit fram på krogen och sagt tack, sagt att de blivit peppade, fattar techno, köpt utrustning etc.

Det är ett lika stort argument för mig att försvara mitt kvalitetsbegrepp som att vara stolt och vilja fortsätta, som att folk hade grymma kvällar och de introducerades för elektronisk dansmusik i dess bästa bemärkelse.

För mig finns aldrig nödvändigheten eller behovet att sänka "alla" krav för att kunna få fram dessa tjejer. Bara dem som för mig inte är hundra procent nödvändiga vare sig de är en kille eller tjej. Vilka de kraven är beror på situationen och på positionen de skall spela på.

6:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

bra start

1:13 AM  

Post a Comment

<< Home