Thursday, October 04, 2007

Nara doden i Kambodja

Det ar nu officellt: jag har genomlevt min forsta turistmagsjuka/matforgiftning nagonsin. Lat mig saga att det var sa dar... Vaknade mitt i natten och kunde inte ligga pa mage da den helt plotsligt antagit Baloogooes-Biafra-proportioner. Vred och vande mig, madde illa av att ligga pa kudden pga "konstig lutning" och lite sana saker. Sen brot helvetet lost, ni vet sa dar att man spyr tills varenda liten tarmficka ar tomd pa minsta bestondsdel av fast och flytande foda (inklusive gallan). Drack tva klunkar vatten: kaskadspydde. Tog det lite lugnt och drack bara en klunk vatten: kaskadspydde. Sa horribelt! Efter jag insett att jag varken kunde ata eller dricka nat det kommande dygnet agnade jag mig istallet at att duscha varmt och kallt omvartannat da min kropp upplevde saval koldfrossa som svetthetta trots det jamt tempererade rummet.

Trots detta var jag uppe mindre an ett dygn senare for att besoka The Killing Fields dar Pol Pot regimen avrattade tusentals och ater tusentals, samt folkmordsmuseet. Skulle matt illa som det var men mina spykaskader dagen innan gjorde det inte battre. Det var dock sista dag i Phnom Penh idag och jag ville verkligen aka dit sa det var bara att trotsa min uppfuckade magregion. Pa bussen dit forsokte en fransman overtala mig att min matforgiftning berodde pa att jag at pa street-restaurants. Han vagrade dock inse att jag det senaste matdygnet enbart atit pa ett western Happy Pizza Place (mer om marijuianapizzor nan annan gang) samt en asfin och i kambodjanska priset matt matt dyr restuarang. Nej nej det var for att jag att pa streer-places, vilket han inte kunde acceptera. Man kunde namligen do av det. Hans kompis hade nastan gjort det i Indien. "Forstod vi hur hemskt det var?" Eeh ja. Efter tio minuter nar vi intygat hur hemskt det var kom det dock fram att det inte alls varit av street food eller liknande han legat nara doden infor, utan Gula Febern. Skit samma tyckte han, det var ju nastan samma sak.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Uff, låter inte alls roligt. Hoppas att du är okej nu:) kram Lærke

10:40 PM  
Blogger Wennberg said...

Kaskadkräktes också när jag var i Kambodja... no fun. F.ö är "kaskad"ett väldigt kul ord att använda när det gäller saker som kommer ur kroppen.

12:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

jo det ar tack och lov okej nu men kom pa att ordvitsen "nara doden i kambodja" kanske var lite osmaklig.. grattis till fina jobbet ocksa laerke! kram

wenerberg:

amen det ar ju det precis vad det handlar om! det ar verkligen KASKADER! hoppas att det var forsta och sista gangen pa resan dock... kanske far rakna med nat i indien dock. vet onte om jag kommer gora som brittiskorna vi traffade att enbart ata chips i re veckor for att inte bli sjuka dock.

4:08 PM  

Post a Comment

<< Home