Sunday, November 12, 2006

Feminstkupp mot Bo Rothstein!

Det måste väl vara det? Någon på DN-redaktionen som likt mig tröttnat på Bo Rothsteins ständiga nuna på Debatt-sidan. Hur förklarar man annars det här bildvalet?


Han är så smart Bo. Här är en hans karriärs höjdpunkter, en debattartikel om lite allt möjligt som är dåligt med feminismen.

Ett annat exempel på detta könsrasistiska tänkande kan hämtas från författaren Sara Stridsberg som år 2003 lät översätta och ge stor positiv publicitet till det så kallade SCUM-manifestet, med vilket skall förstås "Society for Cutting Up Men" (ungefär: "Organisationen för att skära upp män"). Innebörden av SCUM-manifestet är att mannen är en "biologisk olycka" som inte förtjänar att existera, en sexualfixerad blodsugare och emotionell parasit som inte har något existensberättigande. Kvinnor beskrivs som en genetiskt överlägsen ras i förhållande till män.

Om denna skrift riktat sig mot någon etnisk grupp skulle den utan tvivel ha varit straffbar. Språkbruket är långt värre än vad någonsin Radio Islam åstadkommit. Manifestet uppmanar till direkt våld mot män eftersom män som grupp är orsaken till att ont i världen. Inga undantag görs, varken Dalai lama, Bengt Westerberg eller Martin Luther King klarar sig.

Man kunde tänka sig att Stridsbergs översättning av manifestet till svenska är ett sätt att belysa en feminism som gått över styr. Men så är inte alls fallet, tvärtom skriver hon om det som en bejakande lärjunge (det skrevs ursprungligen 1967 av en amerikansk feminist, mest känd för sitt mordförsök på konstnären Andy Warhol). Man kunde också tro att publiceringen av SCUM-manifestet vore en udda handling i svenskt kulturliv och att det skulle ha beskrivits som något tämligen obskyrt och kritiserats för sitt hatfyllda och destruktiva innehåll. Men så är inte alls fallet, tvärtom var publiceringen en händelse som i uppskattande och uppsluppna ordalag återgavs som en kul happening på denna tidnings kultursida. Maria-Pia Boëthius har beskrivit denna hatfyllda och fascistoida text som "den mest lysande feministiska bok som kommit ut på svenska i denna tid", Nina Lekander har välkomnat boken på Expressens kultursida och så vidare.
Här har vi en professor som kanske borde få sin forksning hårdgranskad med tanke på hans intellektuella oförmåga och statsvetenskapliga kompetens. En proffessor i statsvetenskap som upprörs över ett skönlitterärt verk och tror att det skulle varit straffbart om det inte vore så att Sverige var så totalt förpestat av statsundertödd radikalfeminsm. Execute me Mr. men Sverige är inte USA och man får låna Mein Kampf på svenska bibliotek om man så vill och SCUM-manifesto skulle INTE vara förbjudet om det handlade om judar/afgahner/kvinnor.

Men det måste sägas igen, att en professor tolkar en skönlitterär text bokstavligt är fan pinsamare än alla Eva Lundgrens evetuella tomtar och troll-historier tillsammans. Kanske är det dock ännu lite pinsamare att denne man gång på gång publiceras i landets största morgontidning.

*Sätter mig och skriver en upprörd artikel till DN-debatt om att Jan Guillous "Ondskan" är sjuk och uppmanar till våld, mobbning och sadism av de som inte är så rika och att det INTE är berättigat att vare sig tycka boken är bra eller att den har några som helst kvalitéer*'

Jag räknar kallt med att bli publicerad.

10 Comments:

Blogger Annamaria och Andrea said...

Ojdå! Läste inte igenom texten efter stavfel innan jag publicerade den. Min intelektuella förmåga råkar nmligen sträcka sig så långt att jag vet att det heter heter satsvetenskap, trots att du inte verkar tro det med tanke på tonen på din kommentar.

Svar på dina tankegångar kommer imorgon. Nu skall jag vila upp mig efter en Finlandskryssning.

12:14 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

jag slirar på tangenterna... satsvetenskap denna gång!

9:48 AM  
Blogger Mallin said...

haha.Finlandskryssning.Sa javla bra avslut. Nolltolerans mot folk som marker ord och anvander det till sin fordel i sina svar. Sa otroligt B.

Nu ska jag fortsatta peta mig i nasan! see ya

1:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Okej...är det så här snubben ser ut. Okej, I know what I´m up against. Ska kolla lite PB sen är det bara jag som lusläser...

11:09 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Det är inte direkt en liten diskussion som detta mynnar ut i.

Jag tycker inte att det är pinsamt att tolka en författares idéer men men jag tycker att det är lite lustigt när vissa författare väljs ut att ses som ideologer medan andra ses som "konstnärer" som tolkar sin omvärld/sig själva/whatever.

Bokrecensenter och de flesta läsare recenserar ofta inte heller texten rent filosofiskt utan text och kontextmässigt. När jag läser "När världen skälvde" blir jag inte helt aggro för att jag tror att Ayn Rand vill ha det p r e c i s som i boken utan jag tycker den är bra för att den säger någonting om min/hennes samtid och erbjuder mig en spännande och tänkvärd läsupplevelse. Boken SCUM-manifesto gör detsamma. Den säger mig saker om den tid jag lever i då den vänt på pannkakan kvinnoförtryck och skruvat upp det till tusen. Det är inte direkt ett ovanligt konstnärligt grepp.

Det Valerie Solanas gjorde var att beskriva mannen så som kvinnan ofta beskrivits och blivit behandlad genom historien - som ett objekt, en biologisk olycka (en halv man, en halv människa som inte har samma rättigheter som män) en genetisk ras underlägsen män värda av hunsa och döda (ständigt återkommande tema i populärkulturen och dessvärre även i verkliga livet). Sen maxade hon det 180 och helt plötsligt blev hon inte en författare, en konstnär, utan en ideolog.

11:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Visst kan idéer som presenteras i skönlitterär text diskuteras ”på riktigt”. Men Rothstein kommenterar ju SCUM-manifestet som om den speglar den allmänna uppfattningen i Sverige. Han underbygger dessutom stora delar av sin argumentation på hur några kulturpersonligheter mottog den. Skolboksexempel på hur man inte får göra på universitetet. Att en professor gör det är minst sagt anmärkningsvärt. Jag är så jävla trött på att den feministiska debatten i Sverige har reducerats till att handla om pseudogrejer som vad några galningar tycker eller om det verkligen borde kallas för feminism. Jag hoppas för kommande generationer att vi slipper den här typen av inlägg av Rothstein och att debatten istället börjar handla om sådant som män och kvinnor kan relatera till och göra något av.

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

men Gud, vad är det här egentligen? Det är ju som att se Matrix och bli skitlack på alla som gillar filmerna för att de strävar mot ett samhälle där människor förlorat sitt värde och allt är väldigt mörkt. Som sagt - det är några personer som verkar digga allt SCUM-manifesto står för. det är inte som att vi står inför demokratins undergång. Rothstein har uppenbarligen fått vatten på sin kvarn och drar helt enkelt på tok för höga växlar. Hans text säger ju ganska mycket om hans egna högst stereotypa idéer om feminister. Jag älskar "och världen skälvde". Hej då!

12:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Får man verkligen låna mein kampf på biblioteket. Jag trodde faktiskt att den inte var tillåten. Finns den verkligen. Jag måste söka på Disa...

11:15 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Det skall vara fullt möjligt att låna Mein Kampf på biblioteket ja.

Kul att du skrev en kommentar föresten! Har varken sett dig i internetsammanhang eller IRL på ages...

11:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag vet. Men jag är irl på så konstiga ställen att jag knappt träffar nån. But I'm back.

5:14 PM  

Post a Comment

<< Home