Sunday, November 12, 2006

info@kanal5.se, Sjunde Himlen

Hej!

Detta är inte ett klagomål, utan bara en stilla undran. På vilka grunder valde ni att köpa in den amerikanska familjeserien Sjunde Himlen? Var det för att ni ville tillgodose den religiösa grupp av människor i Sverige, som i vanliga fall inte får sina TV-behov stillade? Jag kanske är fördomsfull och för generaliserande, men jag tror att för många (fri)religiösa är de flesta reality-shower och sitcoms (som utgör en stor del av ert programutbud) lite väl magstarka.

Eller valde ni att köpa in serien för att tillgodose oss ,mig själv inkluderad, andra icke-religiösa TV-tittare som bara vill ha lite skön söndagsunderhållning att uppröras över? De flesta jag känner, tittar iaf på programmet enbart för att det är så härligt att förfasas över den extremt kristna och konservativa moral som förekommer.

De flesta lite äldre människor blir ju gärna lite upprörda och förfasar sig över saker och ting, något jag tror att ni är medvetna om. I de flesta fall brukar dock sprit, nakenchocker, otrohetsaffärer, pengafiffalnde och sexrelaterat innehåll stå för provokationen. Personligen blir jag inte det minsta upprörd över skandaler av ovan nämnda typ.

I fallet Sjunde Himlen, ligger provokationen för mig, och för många andra, någon helt annanstans. Många med mig skriker som galningar (men stänger inte av TV'n) när det moraliseras in absurdum i familjen Camdens hem.

Jag upprepar min fråga än en gång: Är programmet inköpt för att stilla ett behov hos en kristen grupp, eller är det inköpt för att tillfredsställa oss moraliskt avtrubbade 80-talister som bara blir provocerade av moraliserande?

Tacksam för svar

MVH
Anders Ivarsson

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag hatar Sjunde Himlen. Så jävla mycket. Ruthies pojkvän är så jävl ful och dum i huvudet.

5:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tydligen hatar du det inte så mycket eftersom du tittat på det tillräckligt mycket för att veta att en flicka vid namn Ruthie förekommer och att hon har en pojkvän...som du dessutom sett tillräkligt mycket av för att bilda dig en uppfattning!...Hmm

11:52 AM  
Blogger Unknown said...

Jag är med dig, jag blir också illamående av sjunde himlen (inte på grund av religösa undertoner, tycker inte att religion är så himla farligt) utan mer moraliserandet.

Jag tror att ditt stora misstag ligger i "de flesta jag känner tittar på programmet(...)". Femman skiter i varför folk tittar på programmet, så länge de tittar för tittarsiffror är lika med reklampengar. Det dumma är att femman får ditt mejl kommer de gnugga händerna och säga "Åh, vi måste sända Sjunde himlen oftare, folk ÄLSKAR att hata det!"

Men som sagt, I'm with you.

2:56 PM  

Post a Comment

<< Home