Wednesday, November 01, 2006

Anteckningar från en snöstorm

Häjj bloggen!

Skriver till dig, inte från min sedvanliga kammare utan från Café Lion. Sitter och väntar på Fia som så tappert skall ta sig hit genom vinterns första snöyra. Aslan och Yildiz jublade när jag klockan tolv kom instaplande med snöklistrigt hår. Jag var dagens första kund. Ingen ruljans i kassan idag alltså. Sitter som ensam gäst i det relativt stora cafét och myser åt att jag inte är ute. Utanför försöker snöpudrade människor förgäves ta sig framåt i snöstormen med hedern i behåll. Resultatet tycks mest bli vingel och grimaser.

Borde gå och köpa en ansiktskräm och nya glasögon då min hud av någon anledning är snustorr och mina glasögon är inte så lite ledsna pga konstant vanvård. Har inte heller lyckats ta ändan ur vagnen och klippa håret sedan min misslyckade permanent för två månader sedan. Jag är en mycket dålig Cosmo-tjej som inte sätter mig själv (mitt utseende) i centrum. Men jag hatar måsten och det sista man vill när man spenderar 40 h i veckan i en butik är att gå på stan på sina lediga dagar. Tvinga alla med "den nya folksjukdomen" shopoholism att tvångspraktisera i butik och de kommer aldrig att vilja gå i en affär sen igen! Så briljant - inga dyra sjukskrivningar, mer folk i arbete och företagarvänligt (gratis arbetskraft åt oss arbetsgivare)! Tror att jag skall ringa AMS (om de finns kvar nu?), Peter Wolodarski och Mocka-Maud med idén imorgon. Peter kommer säkert sno den och claima att den är hans, så kom ihåg var ni läste det först.

Annars då? Jo tack men jag skall inte sticka under stolen med att det knakar i fogarna mellan Uppsala och mig. Jag känner att det kommer ta slut inom en ganska snar framtid faktiskt. Det är klart att den annalkande vintern med sitt kompakta mörker gör sitt för förhållandet, men jag känner ändå att jag inte kan bortförklara iskylan mellan oss med bara det. Jag vet bara inte när det ömsesidiga utbytet passerade sitt bäst-före-datum. Är dock inte beredd att avbryta relationen än. Jag har inte kommit ur bekvämlighetsstadiet än. Eller snarare: jag och Uppsala har ett barn ihop... Stuk. Barn förpliktigar även om de så klart skänker mycket glädje. Stoppar madrassen med några tusen i månaden innan jag bestämmer mig för var nästa nål skall borras ner på kartan. Skall hålet borras vid något universitet i Sverige så blir det helt klart Stockholm. Vägrar bo i någon mysig studentstad med kultur- och uteliv "schysst för att vara en liten stad". Fuck you Lund, Umeå och Linköping! Jag kommer aldrig sitta på era studentpubar och lyssna på blandskivan som gjordes för att ni inte hade råd med förband inför Bad Cash-spelningen för fem år sedan.

Föresten, kom på vad jag irriterar mig mer på än bloggar med svart bakgrund och vit text! Studenter som gnäller! Att det är jobbigt att ha lite pengar kan jag förstå, att undervisningen ibland är dåligt planerad kan väl också vara berättigad anledning men alla som klagar på att de är mycket att göra! De är typ ute till två och går upp elva och känner sig sedan stressade över att de har mycket att göra - jamen gå och lägg er i tid och gå upp vid åtta som oss knegare (fnizz). Som oftast kan jag fan inte gå ut mitt i veckan. Folk borde prova att jobba heltid då man MÅSTE vara aktiv 40h i veckan, innan de börjar plugga. När de vet skillnaden kanske de kan gnälla! Det softa liv som de flesta har när de pluggar, (om de inte vill bli läkare, jurister eller jobba på UD kanske) lär de aldrig få uppleva senare när de har fått jobb. Om de får jobb dvs. Akademiker har ju en förmåga att utbilda sig till arbetslöshet.

Sen apropå något helt annat igen: vad håller den borgerliga regeringen på med egentligen!?! En av de få sakerna som kändes riktigt bra med den borgerliga regerigen var att de antagligen skulle avskaffa fribeloppet, alltså regleringen av hur mycket pengar man skall kunna tjäna samtidigt som man pluggar utan att bli av med CSN-lånet. Att ha ett statligt reglerat högsta belopp på hur mycket man får tjäna utan att bli av med sitt egna lån är verkligen helt absurt! Varför skall man inte tillåtas jobba samtidigt som man pluggar om man klarar av det? Varför skall man behöva säga nej till jobb under studietiden bara för att man inte vill riskera att bli av med sitt CSN? Folk behöver ju jobba MER under studietiden, inte mindre. Ju mer de jobbar desto mindre är chanserna att de blir arbetslösa EFTER utbildningen. Den borgerliga regeringen lade dock inte med detta i sitt budgetförslag och varför har jag ingen som helst aning om. Har de bara glömt det? Har Anders Borg något otalt med MUF? När jag ändå ringer Maud om mitt andra förslag imorgon skall jag ställa henne mot väggen om detta. Det är inte ok.

Nu kommer Fia. Hon är vit av snö och svart av mascara.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home