Monday, December 25, 2006

En sådan där "avklarad" jul


Hos familjen Olsson har det fan inte julhetsats. Mamma har varit sjuk de senaste veckorna och varit och vilat upp sig (knarkat höjda doser anti-depp och inte varit i vägen för oss andra) hos mormor och morfar. Jag, pappa och Ossian firade således jul själva.

Julafton spenderades genom att sova till halv tolv, käka ett opretentiöst julbord bestående av det allra nödvändigaste (bara kött alltså), under täcke titta på Kalle, Kan du vissla Johanna?, Karl-Bertil och någons slags vegetarian-propaganda i form av nåt program och en söt andfamilj i Tokyo. Julklappscermonin var lika snabbt överstökad som alltid. Jag fick en Alladinask, det årliga julklapps-obligatoriet i form av badsalt från Konsum, ett cykeljul från Claes-Ohlson, en lampa som jag hade i mitt rum innan jag flyttade hemifrån och 2000 spänn i resebidrag. Årets julklappssuprise fick Anders farmor stå för - ett lysande och blinkande vinterlandskap som kändes oerhört malplacé i min mors konstnärsinredda hem. Rätt roligt iaf.

Skönt att veta att man inte är med och bidrar till andelen svenska stress-hjärtinfarkter pga julklappsstress iaf. Också skönt att vara 22 också och kunna ta min familjs julfirande för vad det är. Min familjs loosa inställningen till juklappar har dessvärre inte kommit allt eftersom vi barn blivit äldre utan var även rådande när vi var små. Jag köpte liksom juklappar till mig själv för att kunna säga till mina Kåbo-bästisar som fick Barbie-hus, målarböcker, märkeskläder, smyckes-set att jag hade fått något normalt inte bara en spagettislev till min brudkista (min mammas projekt from det att jag var typ 12). Ännu konstigare är beteendet när man vet att mina föräldrar inte är fattiga eller kommunister. Well well.

Efter julklappsutdelningen spelade vi lite spel, lyssnade på tradjazz, rökte lite vattenpipa och beundrade vår egenhuggna julgran som var fin trots att den fått lika lite uppmärksamhet som resten av allt annat jul-om-sig-och-kring-sig. Efter att Ossian men all sannolikhet klämt någon porrbrud och pappa smygskickat några jobbamail somnade vi dästa av allt mättat animaliskt fett.

Idag har vi åkt till Nynäs - pappa ville provköra nya E4:an. Där vi bar in massa ved, eldade lite i kaminen och åt en syltmunk och drack kaffe. Funderade efter det på att följa med brudsen till juldagsgrejen på Stadsteatern men alltså fan vad skönt det är att ha tjejkväll med sig själv! Har myzzt i min Juicy-dress från Kina, lyssnat på musik, kollat på Madonna-konserten, googlat på hudproblem, läst bästa Drömfakulteten och funderat på roliga klädkombinationer. Tjejkväll it is!

Förutom att mamma var sjuk och inte kunde vara hemma så har det varit två idealiska juldagar. Inga krav, bara lugnt och skönt och jag har fått sova upp två dagar i sträck för första gången sedan 20 september. Vad mer kan man önska sig? Not much i min för närvarande värld....

I efterskott en god jul till er alla!


2 Comments:

Blogger kalliljas said...

Låter som en riktigt soft julafton - röka vattenpipa med far och bror. Fett! Vi var också bara 4 av 6 möjliga, och helt utan barnbarn, flickvänner, män m.m. Jävligt skönt.

God fortsättning.

10:31 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Ja ibland 'r det trevligt med stora familjesammankomster men ofta är det bara skönt att hålla det lite opretentiöst...

God fortsättning till dig med!

11:13 AM  

Post a Comment

<< Home