Saturday, July 29, 2006

American Apparel I love you!

Jag har en ny favoritaffär: American Apparel. Det var dock inte någon love at first sight. När jag knatade in i deras affär första gången blev jag närapå provocerad. Där fanns jättejättemycket kläder i jättejättemånga olika färger men allt såg nästan likadant ut. Fan vilka tråkiga kläder tänkte jag och bläddrade lite förstrött bland galgarna. Men efter ett tag släppte det. Jag kom istället på att det var helt genialt! Där fanns alla basic-kläder som man alltid letar efter men som aldrig finns någonstans bland "vanliga" affärers säsongsbetonade mode och färgval. På American Apparel finns ofta 20 ibland 50 olika färger av en och samma tröja som i sin tur finns med arton olika ärmar, halsringningar, längd och knytningar. Man hittar kanske inte toppen som man dör för att den är så cool (och sedan använder tre gånger, tittar på ibland där den hänger i garderoben och tänker gud vad snygg den är ändå - man borde kanske använda den nån gång?) Man avlider dock ändå ofta av tjejig shoppinglycka hos American Apparel. Den perfekta garderoben verkar helt plötsligt vara inom räckhåll! Med riktigt snygga baskläder kan man ju helt plötsligt börja använda stora delar av ens garderob som är svårmatchade men ack så snygga.

Föresten är det inte bara tjejig shoppinglycka som kan få utlopp där. De har minst lika mycket snygga killgrejer. De har även gratis frakt inom Europa om man beställer från nätet, en hel avdelning med kläder av ekologisk bomull och för en gångs skull tillverkas kläderna inte i billigast möjliga låglöneland, utan i USA. Detta har visat sig vara ett oerhört framgångsrikt koncept vilket man bland annat kan läsa från en artikel från Dagens Industri där American Apparel kallas 2000-talets första moderna företag. Grundaren Dov Charney borde dock informeras om att sexuella trakasserier inte är en särskilt 2000-tal, bra för företagets rykte eller accepterat på nåt sätt över huvudtaget. Han har nämligen blivit stämd fyra gånger för sexuella trakasserier av kvinnor som jobbat där. Vad är värst, sexism eller sweatshops?


En sån här i svart har jag hur som helst köpt (finns det något snyggare än djupa ryggar?):

..och den här multifunktionella tröjan/klänningen/tunikan:

Skulle inte banga på den här lilla dressen:

...eller den här när man nu skulle använda den (under kjol kanske?):

..inte heller dessa shorts om nu sommaren inte höll på att ta slut:

2 Comments:

Blogger ERIK said...

Oh, jag älskar också American Apparel. Alla som jobbar där här i London är som en stor familj. Jag har lyckats infiltrera den och åtnjuter nu lyxen av permanenta "discounts". Basplagg rules!!!

11:46 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

haha jag kan bara tänka mig. affärsstoltehen verkar vara 125% bland dem som jobbar där.

sen är det alltid bra att snika in sig på alla ställen!

6:08 PM  

Post a Comment

<< Home