Saturday, December 30, 2006

Maria Jansson har några intressanta poänger i nya Bang...

"I valrörelsen hördes röster som menade att det är dags att vidga arbetsbegreppet genom att erkänna och uppvärdera så kallade hushållsnära tjänster. Men arbete är ett komplext begrepp och jag har svårt att se förslaget om skatterabatter på hushållsnära tjänster som en breddning av arbetsbegreppet eller som uppvärdering av av arbetsuppgifter som kvinnor ofta utför. Snarare är det en anpassning av dessa arbetsuppgifter till mallen för "vanligt arbete" För jag får knappast skatterabatt när jag städar hemma hos mig själv. Och knappast betraktas en arbetssökande eller deltidsarbetslös kvinna som arbetande när hon lagar mat åt sig och sin familj. Skatterabatt i sig är ett sätt att säga att dessa verksamheter inte klarar sig på marknaden utan hjälp från staten. Hushållsnära tjänster skapas som nästan-jobb och beskrivs ofta i termer av att möjliggöra andra mer riktiga och viktiga jobb. Och vad betyder enegtligen det där ordet "nära" i hushållsnära?

Städning, tvätt och disk hör till det hushållsnära. men i hushållen pågår ju även en hel del andra verksamheter. Frågan är var gränsen går mellan vad som är tjänster och vad som int eär det. Det tycks vara viktigt att göra skillnad mellan hushållsarbete och föräldrarskap (läs moderskap). Regeringen vill stimulera hushållen till köp av tjänster för att frigöra män från från hushållsansvar (som de inte tar) så att kvinnorna kan bli en del av den nya arbetarklassen på heltid.

Samtidigt vill de gärna att föräldrarna skall vara hemma mer. Genom att införa vårdnadsbidrag skapar man ett motförslag till de föräldrarnära tjänster med skattesubvention (dagis alltså) som redan finns och nyttjas av de allra flesta vuxna med små barn. Argumentet för vårdnadsbidrag är att om skattepengar går till barnomsorg, varför ska då hemmaföräldrar (läs mammor) inte få ta del av samma kaka: varför får jag inte betalt för att ta hand om mina egna barn, när jag kan få betalt för att ta hand om grannens? Min motfråga blir: Varför får jag inte skatterabatt för att städa hemma hos mig själv - jag skulle få det om grannen städade hemma hos mig?
"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home