Wednesday, April 25, 2007

När jag har sex är det högkulturellt då? Eftersom jag skriver i tidningen och så?


Ungefär två gånger om året köper jag Bon. Tidsrymden mellan brukar vara på en si så där fyra månader. Fyra månader av glömska. Varje gång jag läst de tre sidorna läsvärd text tidningen lyckats framvaska känner jag mig helt TOM. Utöver de sidorna är resten så jävla crap! Hela inramningen gör tyvär också ofta att de bra artiklarna känns besudlade och dåliga de med. Efter obligatorisk genombläddring står jag som ett frågetecken och undrar hur jag ännu en gång kunnat glömma att Bon verkligen inte är min tidning.

Kan tyvär inte sätta fingret på vad som är så totalfel på tidningen ifråga. Som sagt orkar jag aldrig mer än läsa ingressen på de flesta texterna innan jag tappar intresset eller bli irriterad. Något fel är det iaf, och den här sexsnackisen (i dubbel bemärkelse) har om möjligt övertygat mig ännu mer. Problemet i sig är inte så mycket samtalet i sig, det är väl som vilket drucket, tjuvlyssnat sexsamtal som helst, fast med lite mediepersoner vilket ökar skvallervärdet hos Bons tilltänkta läskrets. "Det görs ingen sexjournalistik som riktar sig till dem som är seriöst intresserade av mode, konst och populärkultur". "Varför är sex lågkultur?" frågar de sig i ledaren. Ge mig en rast med den jävla hög- och lågkultursanalysen av sex! Är det hög- eller lågkultur att vara människa?

Sen att de framställer reportaget som de extremt nydananade och intellektuellt! De fläker ut sig precis lika "lågkulturellt" som Eva Longorina gör i Cosmo när hon säger att "brasiliansk vaxning är skiten". Vart är det intellektuella i texten? Jag ser inte ett samtal som får leva sitt eget liv utan hela tiden hejdas när det börjar bli intressant för att återgå till något kvällstidningsaktigt "så-har-våra-kändisar-sex-reportage" (som iof är roliga att läsa). Jag förstår därför inte riktigt skillnaden skillnaden från "lågkulturella" TV3:s Lustgården och Cosmos "Lena, 24-årig Stockholmssingels hemliga sexdagbok"? Skillnaden stavas väl Riche och det känns lite obehagligt.


Om det "intelletuella" och nydanande handlar om att reta upp folk (är det hög eller lågkulturellt?) eller skapa lite för- och emot blogginlägg så lyckades de iaf. Grattis till snackisen Bon!

Hade fö tänkt att skriva ett inlägg om varför idén om den "naturliga sexualiteten" är varje kvinnas värsta sex- och orgasmfiende men efter att ha läst Bons sexsamtal tappade jag helt lusten. Återkommer när sex blivit "lågkultur" igen.

Föresten var det där liksom ett högkulturellt statement nu?

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vet inte om jag vill läsa det där reportaget.

4:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag var också helt paralyserad efter att ha läst de där Siggeledda samtalen om sex. Fast sen slog de mig att de kanke bara drev med läsarna, några av Och hur tänkte han när han plitade ner frågorna? Inget av samtalen ledde egentligen till något.Det var bara riktigt dålig journalistik.Har inte läst klart hela tidningen än, men än så länge är det så platt att det inte lockar.

5:08 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Ja det vore himla skönt om så vore fallet! "Nu skiljer vi agnarna från vetet och kollar om de kan skilja på sak och person, eller om de tycker att det här är bra journalistik bara för att vi låter dem våra läsare vill ligga med snacka sex och inte Linda Rosing".

Mitt intryck är dock inte att Sigge brukar driva med varesig sina läsare eller sig själv.

9:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag fattar inte varför ingen har fattat att deltagarna gjorde detta för att de är trötta på offentligheten, på att vara poppis. De vill att vi ska ogilla dem.

Jag tror de där personerna anstränger sig så mycket annars, så de ville bara göra nåt helt oseriöst for a change. Artikeln är ett sätt för dem att säga till läsarna: ta oss inte på allvar, vi är bara runkers.

8:59 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Det är väl inte så konstigt att folk inte fattat det om det nu är så! det är ganska långsökt!

Men det är ju inte personerna och att de pratar om sex som är problemet och det jag vänder mig emot! Det är nästan enbart inramning och marknadsföringen och profileringen av den.

Om de (Bon) vill visa att "vi är bara människor" så misslyckas de fatalt! De befäster bara bilden av att "vi är nåt som andra inte är" genom att hålla på att prata om att en text om deras sexliv är "nyskapanade" och "intellektuellt" och "högkultur".

Om de ville göra en avdramatisering av mediekändisskapet och vara lite oseriösa kunde de kopplat en lite annan diskussion till samtalet. Då skulle det hamnat i ett helt annat ljus för egen del.

10:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Men hallå. Jag måste dock säga att texten var underhållande. Nog för att de i ledaren är något pretto, men jag tyckte att intervjuerna var rätt avslappnade och underhållande. Det är väl alltför sällan man får läsa längre texter om folks faktiska sexvanor och preferenser. I det här fallet är det visserligen celebritypeople, men med tanke på att det enda man kan läsa om sex (förutom hentaihemsidor) numera är Aftonbladets "30% av svenska kvinnor har varit otrogna" så är det väl soft att få läsa om folks porrpreferenser och smutsiga fantasier. Jag tycker att det är skoj att höra att våltäktsfantasier och dylikt tydligen är Kosher hos folk, och att man faktiskt undvek att vara alltför moraliserande kring det hela.

11:08 AM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

nämen det kan ju vara intressant, precis som det är roligt att prata duschonani med dig och elin på snerkies, men att benämna ett sådant som "det häftigaste sexsamtalet sedan 1930-talets Frankrike" känns lite eeh... men det handlar väl om kontexten som alltid i en sådan tidning som bon kanske det är MEGA RADIKALT.

haha exakt vad är hentaihemsidor keso?

föresten borde inte vi skriva en sexbok? haha

9:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kan vara ett bra tips på sexleksaker !

Jag har precis köpt en underbara dildo på

http://intimleksaker.com

Rekommenderar =)

10:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Besök någon utav dessa kåta sidor med massor med gratis
porr/porrfilmer/porrfilm/sexleksaker/knulla/spruta

Följande sidor
http://svenskerotik.smsfilm.se
Http://www.analfixerad.com
http://www.porrhandlaren.se
http://www.tvporr.biz
http://porr.moviesbysmsblogs.com/
http://www.moviesbysms.net/?refid=294

Massor med knull och sprut ! Varmt välkommna
- tjänare lite tips

12:20 PM  

Post a Comment

<< Home