Thursday, August 03, 2006

Get random!

Var på biblioteket idag och lånade en franskakurs som jag antagligen kommer lämna tillbaks orörd och seda omlåna tre veckor innan jag flyttar till Paris och då börjar hårdplugga. Men ändå. Det känns bra att den ligger här hemma och påminner mig om att det måste göras. Passade även på att läsa lite tidskrifter i tidskriftsrummet. Älska älska älska tidskriftsrummet! Jag både köper och prenumererar på en massa tidingar men man är ju ganska snäv i sina val och vad man kan tänka sig att betala för. Här har man möjlighet att vidga sina vanor och sin tidningskonsumtion totalt och ta del av spännande reportage och infallsvinklar i alltifrån tidningen Entreprenör, Le monde, tidningen Koreavännen, Judisk krönika och Bang från 1996. Det är nästan det bästa att man kan beställa upp hela årsprenumerationer som man får låna hem och plöja! Då kan man upptäcka nya tidingsälsklingar några år i efterhand om ändå läsa ikapp..

Passade även på att reservera lite böcker. Är sugen på två nyutkomna böcker från Normal Förlag som jag läst en del om: L-ordet av Tiina Rosenberg och Fritt Förfall av Birgitta Stenberg. Framför allt Fritt Förfall verkar vara perfekt sommarläsning. Detta finns att läsa på Normal förlags hemsida om boken:

Redan 1952 skrev Birgitta Stenberg sin första roman. Liksom i Kärlek i Europa handlar den om några mer eller mindre vilsna konstnärssjälar som driver omkring på caféer och barer i Europas jetsetstäder. Huvudpersonen Caroll gör allt som står i hennes makt för att kunna leva och verka, om så i bara några dagar till, tillsammans med de andra utsvultna konstnärerna nere på kontinenten. Allt för att inte behöva åka hem till sin mor i Sverige. Hon vill uppleva allt och hon vill lära sig allt om andra människor och kulturer. Caroll inleder ett förhållande med amerikanskan Martha men gör hon det bara av ekonomiska skäl eller är hon verkligen förälskad? Det är fler än Martha som undrar över detta.

Apropå Normal förlag och queer och gays och sådant därnt så är jag väldigt sugen på Pride i helgen. Är också väldigt sugen på bögklubb med hedonistisk bögdisco (överproducerad pumpande fläskhouse går också bra). All musik borde låta ungefär som You make me feel (mighty real) med Sylvester och bögen bredvid skall svalka även mig med sin solfjäder och inga killar i tribaltatueringar filmar flatorna som i yran hånglar på dansgolvet.

Här är vi allihopa: jag med rosa metallic-linne


Helgen påbörjas dock med en väldigt hetrosexuell middag för mina och Anders föräldrar. Det blir första gången de träffas. Kan gå lite hur som helst: Min manodepressiva-arbetslösa-konstnärs-mamma och naturvetar-akademiker-pappa möter Anders sågverksägare och bonde till pappa och Stora Enso-chef tillika bondhustrun till mamma.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag älskar också tidningsrum. Djupa suckar och tunga andetag och iranska gubbar med glasögon på nästippen. Och i receptionen intill ojar sig en bibliotekstant i för dagen klädd en klänning värd en discodrottning om freaksen på avdelningen som aldrig låter henne vara ifred. Det bästa som finns är att smyga ned Amelian och tjyvläsa bakom Bang eller någon liknande tidning.

Ps. När gör ni discoversionen av Dynamic? Jag sitter hemma med glittret och väntar.Ds

10:45 PM  
Blogger Annamaria och Andrea said...

Haha ja det är onekligen en väldigt speciell miljö. Det bästa är på morgnarna innan hela biblioteket öppnat då är det sådan härlig mix av folk. Uteliggare som flyr regn och fräschar upp sin engelska med Herald Tribune eller nåt oväntat, arbetslösa som ändå vill hålla koll på samhälldebatten, barnlediga mammor som läser Allt om 25 000-kronors barnvagnar, studenter som väntar på att referensbiblioteket skall öpnnas och invandrare som fördjupar sig vad som händer på fd hemkontinenten.

För pure disco måste jag hänvisa dig någon av Carl Hedbergs klubbkvällar. Han kör disco fyra gånger i månaden på Gh och ÖG. Annars kan vi glittra tillsammas på Dynamic. Jag har mitt YSL sminkglitter som kunde fått vem som helst att få ständig gästlista på Studio 54

1:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! » »

10:45 AM  

Post a Comment

<< Home