Friday, August 04, 2006

Min sämsta matdag. EVER!

Som ni vet är jag Ami-på-Matärten eller en mat-brat som man också kan kalla mig. Ami-på-matärten har en bra dag idag. Jag har ätit finfin frukost, svängt ihop en megagod bulgursallad till lunch som en annan Jamie Oliver och planerar nu för kvällen middagsmat: Harira på 1.5 lamm (det är hetro-föräldrar-möter-föräldrar-middag-här). Bra matdagar är mina bästa dagar även om det så klart finns andra saker som kan göra min dag. Dåliga matdagar finns det dock inget som slår. Sådana gör mig OERHÖRT deprimerad. Jag tappar all min livsglädje och sedvanliga optimism. Allt blir bara fult och hemskt, mitt hår lägger sig i stripor och ingen framtid finns för jorden.

Här är min absolut sämsta matdag alla kategorier. Det var någon gång i april i år. Varning utfärdas till känsliga personer (eller sådana som har lätt att irritera sig på folks dravlande om i-landsproblem).

Det började bra med myzfrukost med Gabs. Vid lunchen började det emellertid att gå utför då jag var och lunchade med en av förra årets projektledare för Elevriksdagen på någon wannabeflådig italiensk restaurang i Lund. Det bjöds på pastabuffé. Pastabuffén bestod av pasta. Pasta farfalle, pasta penne, pasta cottelli i all oändlighet utan tillstymmelsen till tillbehör. Rödlök var typ det enda. Jävligt spännande alltså. Misspeppen förstärktes utav att hon berättade att hon jobbat 70 timmar i veckan sista månaden innan Elevrikdagen. Jag började hyperventilera lite och blev lite svettig. Matdagen fortsatte på möte med Klara, Malin, Simon och Dennis om tjänsterna nästa år. Det hölls på stadshuset och där förtärdes en hel del urinurdrivande te av dålig sort vilket resulterade i en viss obehalig strävhet på tungan utöver kissnödigheten. Efter det gick jag och Klara till närmsta café: Vinylcafét för ett kort möte om ett utbyte som skall genomföras. Vid det här laget var jag lite darrig och hungrig men köpte av någon anledning läsk (senaste gången jag beställde läsk när man var och fikade var kanske när man "fikade" på Mac donken i 4:an på mellanstadiet). Drack typ halva och lämnade den äcklat. När Klara gått och jag lämnat läsken obevakad för att gå på toaletten märkte jag när jag kommit ut att en tjock man tagit den och satt och smuttade. Hungrigt beger jag mig emot Falafel nr 1 som jag alltid besöker i Malmö för att inta en extastor falafel med fetaostsallad. Jag tog take away för att gå hem till Johan att äta. Jag tappade aptiten direkt när vi började prata om saker så som hans alkoholproblem, tro på livet och människorna etc. Efter en timme grät jag för att jag var så arg/upprörd/ledsen/uppgiven, slängde falafeln och gick gråtande därifrån. Gabban var dock på Friskis och ingen annan var hemma så jag fick driva runt i Caroli köpcenter där allt var stängt utom ICA. Där drev jag runt lite planlöst som en uteliggare för att värma mig och vänta på att Gabban skulle öppna sitt hem för mig. I min totala misspepp och hunger köpte jag som i en dimma två frysta sushi (nedsatt pris pga av kort datum). Skitsmart tänkte jag då slipper jag äta SJ-maten för en gångs skull. Nu måste jag dock försvara mig för jag fattade liksom att det skulle vara skitäckligt men just då kändes det inte sm att det inte spelade någon roll (ville jag kanske straffa mig själv?). Väl hemma öppnade jag en kartong och insåg att det var värre än vad jag faktiskt föreställt mig men jag var hungrig och orkade inte vänta på att tina maten i två timmar utan försökte uppgivet tina sushilådan i mikron på lägsta effekt. Låt mig säga att jag slängde båda utan att ens smaka. Fortfarande hungrig föreslog Gabban att jag skulle prova ett par vårrullar en tysk utbytesstudent hade lämnat. De var från Lidl "men vad fan de kunde ju inte vara värre än sushin". Tji jag fick. Intressant var också att både Chicken Tikka Masala och Mezetallrik smakar mer kinesiskt än dessa vårrullar. Ja det var väl allt. Imorgon ser jag som vanligt fram emot ännu en SJ-lunch.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home